12. Zimowe Ptakoliczenie

Już w najbliższy weekend (30-31 stycznia) odbędzie się 12. Zimowe Ptakoliczenie. Podczas spacerów ornitologicznych w całej Polsce można będzie liczyć ptaki zimujące i szukać miejsc noclegowych uszatek – zapowiada Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (OTOP).

Rekordową liczbę dwustu spacerów ornitologicznych w całej Polsce, np. po miejskich parkach i ogrodach, poprowadzą wolontariusze Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków. W trakcie wycieczek można się nauczyć rozpoznawać ptaki i dowiedzieć, gdzie najłatwiej je obserwować oraz jak mądrze pomagać im zimą i czym dokarmiać – poinformowała we wtorek rzeczniczka OTOP, Katarzyna Groblewska.

Zimowe Ptakoliczenie pozwala lepiej poznać ptaki zimujące obok ludzi. “Przewodnicy zwrócą szczególną uwagę na uszatkę, drugą po puszczyku najliczniejszą sowę w Polsce. Będziemy wspólnie szukać miejsc, w których ptaki te gromadzą się, by spędzić zimę – czyli tzw. zimowisk i oznaczać je na portalu www.ornitho.pl, a potem utworzymy mapę zimowisk uszatki w Polsce” – opowiada Groblewska.

W Zimowym Ptakoliczeniu można wziąć udział indywidualnie lub z przewodnikiem. Obserwacje prowadzi się przez minimum godzinę, notując maksymalną liczbę ptaków jednego gatunku widzianą jednocześnie. Wyniki należy nanieść na Elektroniczną Kartę Obserwacji na stronie OTOP.

Można się też wybrać na jedną z 200 wycieczek organizowanych w ten weekend przez wolontariuszy OTOP. Spis spacerów znajduje się na stronie: http://otop.org.pl/obserwacje/wlacz-sie/zimowe-ptakoliczenie/lista-wycieczek-zp-2016/

Na podstawie wyników obserwacji OTOP przygotowuje zestawienie ptaków najliczniej spotykanych o tej porze w parkach i ogrodach. “Zimowe Ptakoliczenie nie powie nam dokładnie, ile ptaków żyje zimą w Polsce, ale dzięki zbieranym co roku danym możemy śledzić potencjalne zmiany i sprawdzać, czy pokrywają się one z wynikami ściśle naukowych opracowań wykonywanych przez profesjonalnych ornitologów. Obserwacje umożliwiają także zauważenie ciekawych zjawisk zachodzących w ptasim świecie” – tłumaczy Groblewska.

Od kilku lat na pierwszym miejscu Zimowego Ptakoliczenia notowana jest krzyżówka. W 2015 r. na drugim miejscu znalazł się gawron, a na trzecim – wróbel. (PAP)