68 cegiełek życia

Profesor Jamey Marth, specjalista w dziedzinie biologii molekularnej z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, doszedł do wniosku że za wszystkie choroby, z jakimi boryka się ludzkość, odpowiedzialnych jest zaledwie 68 cząsteczek chemicznych.

Marth przeanalizował olbrzymią ilość badań przeprowadzonych w różnych dziedzinach nauki i doszedł do wniosku, że cztery najważniejsze elementy komórek (kwasy nukleinowe, białka, polisacharydy i lipidy) składają się z zaledwie 68 związków: 32 polisacharydów, 8 rodzajów tłuszczów, 20 aminokwasów i 8 nukleozydów (DNA/RNA). „Te 68 cząsteczek tworzy podstawę strukturalną całego życia komórki” – mówi Marth. Naukowiec podkreśla również, że dwa składniki (polisacharydy i lipidy) są produkowane w procesach, które nie są kodowane przez geny. Dlatego to właśnie one mogą być odpowiedzialne za pochodzenie wielu ciężkich chorób.

Niektórzy naukowcy przyrównują odkrycie dokonane przez Martha w dziedzinie biologii do odkrycia przez rosyjskiego chemika Dimitrija Mendelejewa prawa okresowości pierwiastków chemicznych. W informacji prasowej uniwersytetu prof. Marth twierdzi, że biologom bardziej niż szeroka wiedza potrzebne jest głębsze zrozumienie tego, co zostało odkryte do tej pory. Być może bardziej szczegółowa analiza podstawowej jednostki życia – komórki – pomoże naukowcom rozwiązać zagadkę tajemniczego pochodzenia wielu chorób.

Badanie przeprowadzone przez prof. Martha zostało opublikowane na łamach magazynu Nature Cell Biology. JSL