Badanie krwi pozwoli wykryć przerzuty

Badanie krwi pozwoli stwierdzić, czy pacjent, który zakończył leczenie onkologiczne, będzie narażony na wystąpienie przerzutów.

Naukowcy z Instytutu Badań nad Rakiem w Londynie znaleźli ślady raka piersi osiem miesięcy wcześniej niż pozwoliłyby na to standardowe badania lekarskie. W badaniu udało się zidentyfikować 12 z 15 przerzutów, które wystąpiły u badanych kobiet. Wyniki opisano w magazynie Science Translational Medicine.

Operacyjne usunięcie guza jest podstawą terapii antynowotworowej. Jednak każdy nowotwór zaczyna się od pojedynczej komórki rakowej. Jeśli fragment guza rozprzestrzenił się na inne części ciała lub chirurg nie usunął wszystkiego podczas operacji, wtedy nowotwór może powrócić.

W badaniu uczestniczyło 55 osób, które zakończyły terapię antynowotworową, ale u których stwierdzono wysokie prawdopodobieństwo przerzutów z powodu wielkości guzów. Naukowcy analizowali zmutowane DNA guzów nowotworowych, a później śledzili obecność podobnych mutacji we krwi pacjentów. Test pozwala wykryć DNA raka w krwiobiegu.

Przerzuty pojawiły się u 15 osób. Test z krwi pozwolił je przewidzieć w 12 przypadkach. Eksperci mają nadzieję, że w przyszłości test z krwi pomoże udoskonalić spersonalizowane metody leczenia nowotworów i przyczyni się do znalezienia skutecznego lekarstwa na raka. Test pozwoli też wykryć raka wcześniej niż obecnie dostępne metody, przez co walka z chorobą może być skuteczniejsza.