Bakterie lubią kobiece dłonie

Naukowcy zauważyli, że dłonie kobiece różnią się od dłoni męskich nie tylko pod względem rozmiaru – kolejną cechą charakterystyczną jest ilość i rodzaj zasiedlających je bakterii.

Kobiece dłonie są siedliskiem znacznie większej ilości różnych mikrobów, niż dłonie mężczyzny. Do takiego wniosku naukowcy z Uniwersytetu Colorado w Boulder skupieni wokół Noah Fierer doszli po przeprowadzeniu szczegółowej analizy rąk 51 studentów. Pewne bakterie podczas zasiedlania ludzkich dłoni kierują się szczególnymi upodobaniami do określonej płci. Oprócz tego naukowcy zauważyli również, że “skład” mikrobów zamieszkujących nasze dłonie jest różny w zależności od tego, czy jest to prawa, czy lewa ręka.

Dla celów badawczych naukowcy zsekwencjonowali części genomu mikroskopijnego organizmu znalezionego na skórze ochotników., a także pobrali próbki z obu powierzchni dłoni 51 studentów. Analiza genomu wykazała, że przeciętnie na ręce studenta znajduje sie ponad 150 rodzajów mikrobów, natomiast w sumie badacze odkryli 4.700 różnych rodzajów bakterii, przy czym zaledwie pięć procent z nich było wspólne dla wszystkich dłoni, natomiast 17 procent występowało zarówno na dłoni lewej, jak i prawej.

Pewne rodzaje bakterii, które zauważone zostały zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet, występowały nawet cztery razy częściej na rękach studentek, niż na rękach studentów. W przypadku pań większa była również liczba różnych rodzajów żyjątek. Według naukowców ma to związek z wartościami pH (mężczyźni mają przeciętnie bardziej kwaśny odczyn skóry), poceniem się, używaniem kosmetyków, grubością skóry, a także produkcją łoju skórnego.

Badacze postanowili również zbadać, jaki wpływ na zamieszkujące je bakterie ma mycie dłoni. Podczas gdy pewne rodzaje mikrobów po umyciu rąk rozmnażają się dopiero po pewnym czasie, w przypadku innych mycie rąk rozmnażaniu wręcz sprzyjało. Ten zabieg higieniczny zmienia wprawdzie skład populacji bakterii na rękach, jednakże nie ma wpływu na ich różnorodność. Mimo, że studentki zapewniały, że myją ręce częściej, niż ich koledzy płci brzydkiej, pewne rodzaje bakterii występowały u badanych kobiet o wiele częściej, niż u mężczyzn. Naukowcy podsumowują, że większa ilość bakterii na rękach nie ma związku z różnym stosunkiem do higieny wśród studentek i studentów. JSL