Bakterie z Grenlandii mają 120 tys. lat

Zespół biologów z Uniwersytetu Pensylwanii odkrył nowy gatunek niezwykle drobnych bakterii, które przetrwały ponad 120 tys. lat w jednym z lodowców Grenlandii.

Nowy gatunek bakterii, znalezionych w odwiertach lodowych na głębokości około trzech kilometrów, naukowcy nazwali Chryseobacterium greenlandensis. Chryseobacterium przetrwały w ekstremalnych warunkach: w niskiej temperaturze (-9°С), pod wysokim ciśnieniem i przy prawie całkowitym braku tlenu, a także minimalnej wartości odżywczej środowiska. Analiza mikroorganizmów tego rodzaju jest niezwykle ważna, gdyż może ona przynieść cenne informacje dotyczące możliwości istnienia życia w tak skrajnych warunkach na Ziemi i na innych planetach. Nowy gatunek dzięki swoim niewielkim rozmiarom bez problemu przechodzi przez wszystkie filtry mikrobiologiczne. Organizmy podobne do znalezionych bakterii odkryto również w uważanej za sterylnie czystą, poddawanej wielokrotnemu oczyszczaniu wodzie, która jest wykorzystywana podczas dializy. Wiele takich bakterii znaleziono również w organizmie ryb, w osadach morskich, a nawet w korzeniach niektórych roślin. Naukowcy odkryli bakterie w pochodzącym z lodowca polarnego kawałku lodu i umieścili je w beztlenowym roztworze o niskiej temperaturze. Utworzyły się w nim jasne, zabarwione na pomarańczowo kolonie mikroorganizmów. Naukowcy zbadali ich fizjologiczne, biochemiczne i strukturalne właściwości i doszli do wniosku, że możliwości przetrwania w ekstremalnych warunkach zapewniły bakteriom ich niewielkie rozmiary.
Praca została zaprezentowana na 108. Ogólnym Zebraniu Amerykańskiego Towarzystwa Mikrobiologów (American Society for Microbiology) przez Jennifer Loveland-Curtze. „Z istniejących na świecie 3 milionów gatunków mikrobów tylko 8 tysięcy zostało zbadane i opisane” – mówi Loveland-Curtze. „Badanie posiadających niezwykłe właściwości bakterii Chryseobacterium greenlandensis dostarcza biologom szczególnie ważnych danych.” JSL