Jeśli rozmówca cię polubi, otworzy się i będzie cię traktował przyjaźnie. Jeśli uzna cię za wiarygodnego, zaufa twojej kompetencji i intencjom. Te dwa kryteria w 80–90 proc. tworzą pierwsze wrażenie i masz 11 sekund, by je zbudować. Po nich osąd – nawet niesprawiedliwy – będzie o wiele trudniej zmienić.

Gdyby użyć zmodyfikowanej zasady Pareto w budowaniu relacji, pierwsze wrażenie to 1 proc. dający 99 proc. efektu. Wszyscy oceniają – i w zdecydowanej większości przypadków robią to zupełnie nieświadomie – kierując się kulturowymi i rodzinnymi schematami, które budują naszą wewnętrzną rzeczywistość. Mężczyźni z wyższym wykształceniem są przez kobiety postrzegani jako wyżsi, niż są w rzeczywistości, a osoby atrakcyjniejsze są łagodniej osądzane przez ławę przysięgłych. I choć pierwsze wrażenie bywa często mylne, to jednak odgrywa wielką rolę. Znając zasady kierujące tym zjawiskiem, możemy w bardziej świadomy sposób unikać niechcianego zaszufladkowania.

 

By dać się polubić

1. Uśmiechaj się i bądź pozytywny
– nie tylko zrobisz lepsze pierwsze wrażenie, ale dodatkowo będziesz zdrowszy.

2. Dotykaj rozmówcy w sposób kulturowo przyjęty
– tak jak jeden obraz jest wart tysiąc słów, tak jeden dotyk tysiąc obrazów.

3. Bądź obecny
– nie uciekaj oczami na boki, słuchaj uważnie rozmówcy i odnoś się do tego, co mówi.

4. Miej stabilną i otwartą pozycję ciała
– analizowanie rozmówcy wywoła lęk przed negatywną oceną, a zamknięta pozycja spowoduje dystans.

 

By być wiarygodnym

1. Upodobnij się do rozmówcy sposobem mówienia i poruszania się
– każdy z nas bezpiecznie czuje się w towarzystwie osób podobnych do siebie.

2. Jeśli chcesz pokazać swoje kompetencje, ubierz się tak, jak wymaga tego sytuacja
– kandydat na pracownika wyższego szczebla ubrany w sportową odzież będzie tak samo negatywnie oceniony jak człowiek w garniturze idący na młodzieżową imprezę.

3. Miej do siebie dystans
– ufamy bardziej tym, którzy potrafią śmiać się ze swoich wad, niż tym, którzy pokazują swoją perfekcyjność. Bądź ludzki!

4. Zadbaj o siebie
– efekt halo pokazuje, że osobom atrakcyjnym automatycznie przypisujemy pozytywne cechy charakteru.

I na koniec, jeśli nie udało ci się z jakiegoś powodu zrobić dobrego pierwszego wrażenia, pamiętaj, że jego zmiana na inne jest możliwa dopiero wtedy, gdy pokażesz kilka kontrprzykładów z różnych dziedzin życia. Dopiero wtedy mózg rozmówcy dokona zmiany.