Zawód coacha stopniowo przestaje być postrzegany jako moda zza oceanu a zyskuje obraz skutecznego narzędzia umożliwiającego rozwój osobisty i zawodowy. Powoli także korzystanie z tej profesji staje się bardziej powszechne wśród klientów prywatnych, co dotychczas było zarezerwowane głównie dla pracowników wysokiego szczebla, szefów czy menadżerów. Prognozy te mogą być doskonałą inspiracją dla osób zastanawiających się nad obraniem tego kierunku. Jednak o ile kurs coachingowy ukończyć jest stosunkowo łatwo, to zdecydowanie trudniej odnaleźć się na rynku z nowo nabytymi umiejętnościami i wiedzą. Postaramy się więc przybliżyć potencjalne drogi rozwoju na rynku coachingowym.

 

COACH SPECJALISTA NA SWOIM

 

Zdecydowanie najczęściej po ukończeniu edukacji coachingowej absolwenci szkół i kursów wybierają formę samozatrudnienia. Otwierają własne firmy, w których stają się nie tylko liderami, ale także specjalistami w zakresie promocji i sprzedaży usług oraz kształtowania relacji z klientami. Decydując się na prowadzenie działalności gospodarczej coraz bardziej popularne jest określenie specjalizacji w jakiej będziemy prowadzili coaching.

Wybór specjalizacji zależny może być od: konkretnej grupy docelowej naszej usługi bądź zakresu tematycznego jakim będziemy się zajmowali. W tym obszarze zalecane jest korzystanie ze swoich zasobów, wiedzy, doświadczenia i pasji. Im bliższy będzie nam temat specjalizacji, z tym większym zaangażowaniem będziemy mogli oddawać się pracy oraz tym ciekawiej będziemy potrafili o niej opowiadać i pisać.

Jeśli jesteś entuzjastą zdrowego trybu życia, w Twojej diecie nie brakuje warzyw i owoców a do tego wiesz jak dbać o samopoczucie i dobry wygląd możesz wybrać chociażby ścieżkę coachingu zdrowia. Wśród innych popularnych acz niestandardowych kierunków na rynku możemy spotkać się z:

  • coachingiem rodzicielskim – wspierającym rodziców w realizowaniu świadomie roli w jakiej się znajdują oraz uczący rodzica stawania się coachem dla swojego dziecka, by mogło ono w pełni korzystać ze swojego potencjału i wydobywać go.
  • coachingiem w podróży – odbywającym się w trakcie krajowych lub zagranicznych wypraw, połączonym z głębokim doświadczaniem odmienności miejsc, kultur i możliwością sprawdzenia siebie w nowych warunkach, warto zaznaczyć, że jest czymś odmiennym od coachingu podróży, który skupia się na wspieraniu klienta w przygotowaniu, zaplanowaniu i realizacji podróży jego marzeń.
  • sex coachingiem – przeznaczonym dla osób przeżywających kryzys w życiu intymnym i pragnących skupić się na odnowieniu relacji.
  • zen coachingiem – który stanowi połączenie filozofii zen ze sztuką coachingu, pomaga rozpoznać człowiekowi jego prawdziwą naturę, przeznaczenie i możliwości ze szczególnym skupieniem na obecności, świadomości i uważności a z mniejszym naciskiem na zadaniowość.
  • coachingiem kariery – wspomagającym zmianę zawodową, odkrywanie najlepszego dla klienta zawodu, sposobów na polepszenie jego sytuacji w obecnym miejscu zatrudnienia czy inspirującym do stworzenia własnego biznesu.
  • coachingiem relacji – koncentrującym się na wspieraniu klienta w budowaniu trwałych i satysfakcjonujących relacji z samym sobą oraz innymi, budowaniu więzi międzyludzkich w poszanowaniu wolności oraz wzajemnego szacunku.

Warto tutaj także wspomnieć o całej gamie specjalizacji coachingowych dla biznesu, gdzie z ciekawszych wskazać możemy chociażby leadership coaching nastawiony na rozwój kompetencji przywódczych czy coaching zespołu, wydobywający potencjał, synergię i satysfakcję ze współpracy grupy. Przy wyborze własnej działalności kluczowe jest określenie dla kogo chcemy realizować coaching: czy dla osób indywidualnych czy grup, czy chcemy oferować swoje usługi firmom czy pracować z klientami z obszaru poza biznesowego, czy kierujemy je do określonej płci, grupy zawodowej a może grupy społecznej.