Czarna dziura 12 miliardów razy masywniejsza od Słońca

Astronomowie odkryli niezwykłych rozmiarów czarną dziurę. Jej istnienie podważa dotychczas obowiązujące teorie na temat powstawania czarnych dziur.

Międzynarodowy zespół astronomów zidentyfikował czarną dziurę o niespotykanej do tej pory masie. Dziura jest 12 miliardów razy bardziej masywna niż Słońce. – To całkowicie zmienia dotychczasowe myślenie na temat tego typu obiektów – podkreślają naukowcy.

Odkrycie stawia w nowym świetle teorie, jakie do tej pory obowiązywały w sprawie powstania czarnych dziur na początku istnienia Wszechświata. Badacze oceniają, że gigantyczna czarna dziura musiała powstać 900 milionów lat po Wielkim Wybuchu i zastanawiają się, jak to możliwe, że tak wielki obiekt powstał w tak relatywnie krótkim czasie.

Nowoodkryta czarna dziura jest nie tylko najbardziej masywnym obiektem, jaki kiedykolwiek zaobserwowano. Znajduje się ona w centrum największego poznanego do tej pory kwazara, czyli swojego rodzaju aktywnej galaktyki, która jest zwartym źródłem ciągłego i niezwykle silnego promieniowania elektromagnetycznego. Astronomowie twierdzą, że czarna dziura, którą nazwano SDSS J010013.02 jest sześć razy większa niż największe poznane do tej pory podobne obiekty. Dla porównania warto dodać, że czarna dziura, która znajduje się w centrum naszej galaktyki jest  “tylko” 4-5 milionów razy masywniejsza niż Słońce.

Odkrycia dokonał międzynarodowy zespół badawczy na Uniwersytecie w Pekinie. Wyniki opisano na łamach magazynu Nature.

CZYTAJ TEŻ: