Czerwone wino poprawiać pamięć?

Związek chemiczny obecny w winogronach, orzeszkach ziemnych i niektórych owocach leśnych może korzystnie wpływać na procesy zapamiętywania w późniejszym wieku.

Związek o nazwie resweratrol jest znany z korzystnego działania na układ sercowo-naczyniowy. Najwięcej resweratrolu zawierają winogrona, przede wszystkim ich skórka. Wysokie stężenie tego związku występuje m.in. czerwonym winie. Zdaniem niektórych badaczy to właśnie resweratrol jest odpowiedzialny za tzw. francuski paradoks, czyli za wyjątkowo wysoką średnią życia Francuzów, mimo ich teoretycznie tłustej diety i picia dużych ilości alkoholu.

Teraz naukowcy odkryli, że resweratrol ma również pozytywny wpływ na aktywność hipokampu, obszaru w mózgu, który reguluje takie czynności jak uczenie się, zapamiętywanie oraz nastrój. Zdaniem naukowców wyniki ich badań mogą pomóc w leczeniu chorób neurodegradacyjnych, w tym m.in. choroby Alzheimera.

Autorzy badania podkreślają, że zaniki pamięci w późniejszym wieku obserwuje się tak samo u ludzi, jak i u zwierząt. Swoje badania prowadzili na szczurach. Zaobserwowano, że proces neurogenezy przebiegał niemal dwa razy szybciej u szczurów, którym podawano resweratrol. Szczury miały także lepsze mikrokrążenie i ciśnienie krwi.

– Nasze badania wskazują, że terapia resweratrolem może usprawnić pamięć i zapobiegać wahaniom nastroju w późniejszym wieku – podsumowują autorzy badania. Wyniki opisano w magazynie Scientific Reports.