Dlaczego kolor zielony to symbol urodzaju?

Naukowcy dostarczyli nowych dowodów na to, że symbolika zielonego koloru jest ściśle związana z rozwojem rolnictwa w neolicie.

Zielony kolor to nie tylko kolor nadziei, lecz również płodności i urodzaju. Naukowcy z Izraela przeprowadzili badania w celu potwierdzenia hipotezy o związku symboliki zielonego koloru z rolnictwem. Badania potwierdziły, że decydującym było przejście naszych przodków od myślistwa i zbieractwa do uprawy roli i hodowli zwierząt.

Jeszcze przed okresem neolitu oprócz muszli, kości, kości słoniowej, zębów czy skorupek jajka w charakterze biżuterii wykorzystywano również kamienie szlachetne, lecz  swoista moda na kolor zielony rozpoczęła się dopiero w neolicie. Naukowcy stwierdzili,  iż ma to związek z rozpoczęciem przez ludzi uprawy roślin, co nastąpiło właśnie w  tzw. młodszej epoce kamienia. W jaskini Skhul na górze Karmel w Izraelu odnaleziono najstarsze ozdoby pochodzące z mezolitu, a więc środkowego okresu epoki kamienia. Okazało się, że nasi przodkowie z tego okresu wykorzystywali całe bogactwo kolorów różnorodnych minerałów – wśród znalezionych kamieni dominowały jednak kolory białe, czerwone, brązowe, żółte i czarne. Zielonych minerałów nie było. W epoce neolitu upodobania prehistorycznych ludzi do określonych barw uległy zmianie. Popularność zyskał kolor zielony – zielone minerały takie jak apatyt, jadeit czy serpentynit miały chronić właściciela przed nieszczęściem i niebezpieczeństwem, a także przynosić moc i powodzenie. Rozpowszechnienie się uprawy roli na Bliskim Wschodzie spowodowało, że nasi przodkowie zauważyli, jak wielkie znaczenie ma urodzaj i płodność roślin i zwierząt. Te nowe doświadczenia spowodowały, że zielone minerały zyskały popularność jako amulety i talizmany, których zadaniem była ochrona przed rzuconym urokiem, a  także zapewnienie  urodzajnych zbiorów.

Naukowcy opisali badania na łamach magazynu PNAS. JSL