Dlaczego warto uczyć się będąc osobą dorosłą?

O tym jak wygląda w Polsce edukacja osób dorosłych i dlaczego warto korzystać z platformy EPALE rozmawialiśmy z ekspertką: Darią Sowińską-Milewską działającą w Stowarzyszeniu Trenerów Organizacji Pozarządowych

Nasza rozmówczyni spędziła pół życia nauczając i trenując innych. Przeprowadziła ponad 3000 h szkoleniowych, pracowała jako doradczyni, asesorka i realizatorka projektów edukacyjnych współfinansowanych ze źródeł polskich i zagranicznych. Od lutego 2016 r jest ambasadorką Elektronicznej platformy na rzecz uczenia się dorosłych w Europie – EPALE.

 

Coaching: Czy dorośli Polacy się uczą?

Daria Sowińska-Milewska: Na tle Europy grupa Polaków i Polek w wieku 25 – 64 lata nie wypada najlepiej – według danych Eurostatu, w Polsce w 2015 r. tylko 3,5% osób dorosłych z tej grupy wiekowej uczestniczyło w edukacji formalnej lub pozaformalnej na 4 tygodnie przed badaniem. W Unii Europejskiej wskaźnik ten wyniósł 10,7%,. Specyfiką Polski jest za to dynamiczny rozwój srebrnej edukacji. Polska wyróżnia się aktywnością edukacyjną seniorów!

Moje spojrzenie, jako osoby związanej z sektorem edukacji poprzez pracę zawodową jest dość specyficzne. Nie wyobrażam sobie życia bez uczenia się i pewnie wśród czytelniczek i czytelników znajdzie się wiele takich osób. Trzeba pamiętać, że obok edukacji formalnej czyli szkól, uniwersytetów jest edukacja pozaformalna np. szkolenia, otwarte wykłady. Ponadto uczymy się, bo myślę także o sobie, nieustająco i codziennie…. Obsługi nowych urządzeń, nowych słów, poprzez czytanie, słuchanie, rozmowę z drugą osobą. Uczymy się analizując i rozmyślając. W terminologii specjalistycznej nosi to nazwę uczenia nieformalnego. 

 

Jak to się stało, że zajmuje się Pani edukacją dorosłych?

Z wykształcenia jestem nauczycielką … dzieci i młodzieży. Już na studiach czułam, że nie odnajduję się najlepiej w relacjach typowej szkoły, czy to podstawowej czy średniej. Odkrycie nastąpiło, gdy rozpoczęłam pracę zawodową w organizacji pozarządowej i ukończyłam 1. edycję Szkoły Trenerskiej Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych. Odkryłam świat, którego szukałam! Uczenie polegające na organizowaniu odpowiedniej przestrzeni, czasu, planowaniu aktywności dla osób dorosłych, z uwzględnieniem ich doświadczeń, w dialogu z osobami uczestniczącymi. Uczenie przez doświadczenie, bez lęku przed pomyłką, z uwagą na proces zachodzący w grupie. Oczywiście część tych zasad można zastosować także w pracy z dziećmi, niemniej budowanie na doświadczeniu osób uczestniczących w praktyce możliwe jest z dorosłymi. Każde szkolenie to bogate we wrażenia spotkanie z innymi osobami. Uczę się wiele od moich uczestniczek i uczestników. 

 

Przechodząc do platformy, której jest Pani ambasadorką, czym jest Elektroniczna platforma na rzecz uczenia się dorosłych w Europie?

Platforma EPALE to więcej niż serwis czy strona – to wielojęzyczna, interaktywna platforma internetowa do kontaktu i wymiany doświadczeń osób zajmujących się edukacją dorosłych w całej Europie. Jej wersję polską znajdziemy pod adresem http://ec.europa.eu/epale/pl, a angielską na http://ec.europa.eu/epale. Platforma finansowana jest ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+. Celem EPALE jest wsparcie rozwoju zawodowego specjalistów w obszarze edukacji dorosłych, a co za tym idzie całego sektora.

 

Do kogo adresowana jest platforma EPALE i co mogą na niej znaleźć trenerzy i coache?

Platforma została stworzona dla specjalistów w obszarze edukacji dorosłych, wśród których trenerzy i coache są ważną grupą.

EPALE to ogromny zasób materiałów, inspiracji, ciekawych i praktycznych publikacji dotyczących edukacji dorosłych. Co więcej – mnie osobiście daje poczucie wspólnoty z innymi uczącymi dorosłych w całej Europie. Nie zdawałam sobie wcześniej sprawy jak bardzo problemy, z jakimi się borykam, pytania, jakie sobie stawiam są powszechne i nurtujące osoby w innych krajach. 

Na platformie znajdziemy takie sekcje jak: Kalendarz wydarzeń dla edukatorów osób dorosłych organizowanych w całej Europie (konferencje, seminaria, kursy), Aktualności, Blog zawierający teksty eksperckie na temat najnowszych trendów w edukacji dorosłych czy Biblioteka materiałów. Platforma EPALE jest też nieocenionym wsparciem dla osób piszących i realizujących projekty. Oprócz inspiracji i wskazówek praktycznych znajdziemy na niej narzędzie „Wyszukiwanie partnerów”, dzięki któremu możemy znaleźć partnerów do projektów międzynarodowych w obszarze edukacji dorosłych. Bardzo przydatna jest również możliwość pracy nad projektami w zamkniętych grupach tworzonych na EPALE, tzw. Collaborative spaces. Z innych funkcji interaktywnych polecam również przyłączenie się do Społeczności praktyków – grup tematycznych, w których można wymieniać się doświadczeniami i materiałami.

Interaktywność EPALE polega również na tym, że użytkownicy mogą dodawać swoje treści: wydarzenia, publikacje, artykuły, do czego Państwa serdecznie zapraszam. Materiał jest weryfikowany pod kątem zgodności z profilem Platformy i poszanowania praw autorskich przez Krajowe Biuro EPALE i publikowany.

 

Czy Pani także wykorzystuje platformę EPALE w swojej pracy? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Tak, zaglądam na EPALE szukając ciekawych materiałów, które udostępniam trenerom, ogłoszeń o konkursach grantowych, anonsów szkoleń nie tylko dla trenerów. 

Korzystam sama i zachęcam innych. 

Z ciekawych materiałów, które znajdują się na polskim EPALE – polecam zdecydowanie artykuł “Edukacja dorosłych w Polsce – zmiana w podejściu i wyzwania”, który opracował p. Stanisław Drzażdżewski, radca generalny w Ministerstwie Edukacji Narodowej i koordynator upowszechniania w Polsce europejskiej agendy na rzecz uczenia się dorosłych

Interesujących materiałów jest na platformie dużo więcej. Zachęcam więc serdecznie do rejestracji i korzystania z EPALE!
 

Daria Sowińska-Milewska

 


 

Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.