Eliksir młodości z Wyspy Wielkanocnej

Po raz pierwszy preparat farmaceutyczny spowodował wydłużenie życia myszy. Według naukowców rozwiązanie sekretu tego preparatu pomoże zbliżyć się do tajemnicy eliksiru młodości.

Ten zadziwiający środek, przedłużający życie gryzoni, to rapamycyna. Po raz pierwszy została ona wyizolowana z bakterii Streptomyces hygroscopicus, znalezionych w glebie sławnej Wyspy Wielkanocnej w roku 1965. Do tej pory lekarstwo to było stosowane w charakterze leku immunosupresyjnego, stosowanego po operacjach transplantacji organów i hamującego reakcję odrzucania przeszczepów. Niedawno jednak rapamycyna została pierwszą substancją, której dawka zaowocowała przedłużeniem życia ssaka.

Doświadczenie z rapamycyną zostało przeprowadzone przez naukowców z centrum medycznego University of Texas w San Antonio, University of Michigan oraz Jackson Laboratory i amerykańskiego Narodowego Instytutu Starzenia (National Institute of Aging). Naukowcy stosowali rapamycynę w charakterze dodatku do żywności dla 20-miesięcznych myszy (20 miesięcy u myszy jest odpowiednikiem 60 lat u ludzi). Jak się okazało, preparat spowodował wydłużenie życia gryzoni o 14% w przypadku samic i o 9% w przypadku samców, co jest odpowiednikiem 6-9 lat u człowieka. W sumie myszy, którym podawano rapamycynę po przekroczeniu nie 20-miesięcznego wieku, żyły o 28-38% dłużej, niż myszy z grupy kontrolnej.

Efekt ten przetestowano w trzech różnych laboratoriach na różnych liniach genetycznych myszy, co pozwoliło na wykluczenie przypadkowej długowieczności genetycznej. Użycie rapamycyny u  młodszych myszy również przynosiło podobne efekty. Biolodzy stwierdzili, że rapamycyna hamuje produkcję białka o nazwie TOR. Poprzednie badania wykazały, że TOR bierze udział w funkcjonowaniu mechanizmów starzenia u muszek owocowych, nicieni i drożdży. Badacze podejrzewają, że przeszkadza ono w niszczeniu uszkodzonych komórek, jednak jego dokładna rola nie została jeszcze zbadana. Jak się okazuje, TOR również u myszy wpływa na długość życia. Jeśli więc działanie tego białka u czterech organizmów, wykorzystywanych w doświadczeniach mających na celu znalezienie środka na wydłużenie życia, jest podobne, a organizmy te na drabinie ewolucji znajdują się w dość sporej odległości od siebie, może to oznaczać, że TOR również na człowieka będzie działał w podobny sposób. JSL