Fioletowe pomidory do walki z rakiem

Brytyjscy naukowcy wyhodowali modyfikowane genetycznie fioletowe pomidory, które zawierają niezwykle wysoki poziom antocyjanów. Myszy karmione tymi warzywami żyły o wiele dłużej, niż gryzonie na zwykłej diecie.

Antocyjany to naturalne barwniki występujące przede wszystkim w ciemnych owocach takich jak jagody, jeżyny czy owoce czarnego bzu. Wykazują one działanie podobne do silnych antyoksydantów, co jest szczególnie cenną dla zdrowia właściwością. Związki te działają przeciwutleniająco oraz przeciwzapalnie, a ponadto naukowcy podejrzewają, że mogą one być skutecznym środkiem zmniejszającym objawy starzenia oraz zapobiegającym przeziębieniom, nadwadze czy cukrzycy.

Naukowcy z brytyjskiego centrum badawczego John Innes Centre wraz z kolegami z Włoch, Niemiec i Holandii wprowadzili do materiału genetycznego zwykłych czerwonych pomidorów dwa geny, które nadają barwę kwiatom lwiej paszczy. Powstałe w ten sposób fioletowe pomidory zawierały trzy razy więcej antyoksydantów, niż zwykłe warzywa. Naukowcy postanowili wykorzystać zmodyfikowane pomidory do zbadania wpływu antyoksydantów na zdrowie i życie ludzkie.

Naukowcy badali stan zdrowia myszy, które są szczególnie podatne na pewne choroby nowotworowe i w związku z tym żyją krócej. Jedna trzecia takich myszy otrzymywała zwykła karmę, jedna trzecia – karmę składającą się w dziesięciu procentach z wyciągu z czerwonych pomidorów, a reszta gryzoni karmiona była pożywieniem zawierającym dziesięć procent wyciagu z modyfikowanych genetycznie pomidorów. Jak się okazało, myszy spożywające fioletowe pomidory żyły średnio o 40 dni dłużej niż pozostałe gryzonie.

Jeżeli niezwykłe pomidory wykażą taki sam efekt w przypadku ludzi, dla medycyny otworzą się nowe możliwości walki z chorobami nowotworowymi. Zamiast przyjmować środki farmakologiczne, chorzy na raka będą jeść więcej warzyw zawierających antocyjany.

Na pojawienie się fioletowych pomidorów na sklepowych półkach należy jednak jeszcze poczekać – naukowcy muszą najpierw zbadać, w jaki sposób pomidory wpływają na długość życia.Działanie takie można prawdopodobnie zawdzięczać nie tylko antyoksydantom. Dopiero wtedy, kiedy mechanizm działania pomidorów zostanie wyjaśniony i badacze wykluczą szkodliwe skutki uboczne, warzywa zostaną wypróbowane na ludziach.  JSL