Gen silnych przeżyć

Posiadacze genu SERT łatwo załamują się pod wpływem negatywnych doświadczeń, ale w sprzyjających okolicznościach rozkwitają pełniej niż inni – informują naukowcy z Australii.

Badacze z Uniwersytetu w Melbourne ustalili, że wariant genu SERT odpowiedzialnego za transport serotoniny w zależności od okoliczności może predysponować ludzi do odczuwania przemożnego szczęścia lub głębokiej depresji. Swoje odkrycie opisali w magazynie „British Journal of Psychiatry Open”.

Na podstawie pięcioletniego badania 333 osób badacze wykazali, że posiadacze genu SERT łatwiej niż inni popadają w głęboką depresję, jeśli mają za sobą traumatyczne doświadczenia z okresu dzieciństwa. Jednak ci z nich, którzy są pozbawieni bagażu negatywnych doświadczeń, czują się na co dzień szczęśliwsi niż inni. Wszystko zależy od środowiska, w jakim przebywają.

„Wyniki naszego badania sugerują, że ludzie z określonym genotypem są bardziej podatni na działanie negatywnych doświadczeń, ale świetnie prosperują we wspierającym otoczeniu” – mówi koordynator badania dr Chad Bousman.

„Jednocześnie oznacza to, że geny nie przesądzają o czyimś losie i nie skazują nikogo z góry na niepowodzenie. Nie możesz zmienić swojego genotypu ani cofnąć się w czasie i naprawić swojego dzieciństwa, ale możesz podjąć kroki zmierzające ku modyfikacji środowiska, w którym aktualnie przebywasz” – przekonuje badacz.

Czytaj także: