Genom człowieka lodu

Naukowcy zsekwencjonowali DNA jednej z najsławniejszych mumii świata.

Kod genetyczny Ötziego, znalezionego w Alpach w roku 1991, powinien pomóc badaczom w znalezieniu odpowiedzi na szereg pytań, m. in. czy żyją jeszcze przodkowie Ötziego, w jaki sposób człowiek ten spokrewniony jest z żyjącymi obecnie Europejczykami, jakie mutacje kryją się w genach współczesnych ludzi, a także na jakie choroby genetyczne cierpieli prehistoryczni mieszkańcy naszego kontynentu.

Znajdujący się w muzeum archeologicznym Południowego Tyrolu Ötzi liczy sobie 5300 lat i tym samym jest o ponad 600 lat starszy niż piramida Cheopsa. Szczątki około 40-letniego człowieka lodu, żyjącego pomiędzy 3350 a 3100 p.n.e., zostały znalezione przez parę turystów w roku w lodowcu na wysokości 3200 m n.p.m.  Mumia już wielokrotnie była przedmiotem badań. Biolodzy badali jego ciało, archeolodzy i historycy – fragmenty ubrania, buty i wyposażenie. O Ötzim pisaliśmy również na łamach Focusa.

Obecnie Albert Zink z Europejskiej Akademii Bolzano (EURAC), Carsten Pusch z Instytutu Genetyki Ludzkiej na Uniwersytecie w Tybindze oraz Andreas Keller z niemieckiej firmy biotechnologicznej febit ukoronowali badania mumii, rozszyfrowując zapis jej informacji genetycznej. Próbkę DNA naukowcy pobrali z kości miednicy mumii. W celu określenia kolejności nukleotydów naukowcy wykorzystali nowoczesną technologię SOLiD amerykańskiej firmy Life Technologies. Taka rekonstrukcja z wykorzystaniem tradycyjnych metod trwałaby dziesięciolecia – twierdzą badacze. W przypadku człowieka lodu chodzi bowiem o stare, fragmentarycznie zachowane DNA. Tylko najnowocześniejsza technologia, gwarantująca najniższy poziom błędu, mogła pomóc w rozszyfrowaniu DNA w stosunkowo krótkim czasie.

Na naukowców czeka jeszcze najciekawsza część pracy – bioinformatyczna obróbka tego olbrzymiego zbioru uzyskanych danych może przynieść odpowiedzi na wiele ważnych pytań. W roku 2011, w którym obchodzony będzie jubileusz odkrycia mumii, naukowcy chcą zaprezentować wyczerpującą analizę otrzymanego genomu i pierwsze wnioski z badania.

Źródło: www.eurac.edu