Historia opon: kto je wynalazł i jak wyglądały pierwsze opony?

Za „ojca” opony uznaje się Anglika, Charlesa Goodyeara, który wynalazł proces produkcji gumy i wulkanizacji kauczuku. To jemu zawdzięczamy w dużej mierze współczesne opony, choć od czasu ich wynalezienia minęło 175 lat. Jak wyglądały pierwotnie opony?

U zarania dziejów

Koło zostało wynalezione najprawdopodobniej 3,5 tys. lat przed naszą erą w Mezopotamii i przetrwało w zasadzie w niezmienionej formie do czasów współczesnych. W okresie życia ludzi pierwotnych nie znano jednak opon, ale na koło naciągano zwierzęce skóry, dzięki czemu łatwiej pokonywało przeszkody. Prawdziwe opony wynaleziono z mleczka kauczukowego w XIX wieku, dokładnie w 1839 roku, kiedy to Charles Goodyaer dokonał przełomowych odkryć dotyczących gumy. W roku 1846 Robert William Thompson opatentował zaś dętkową oponę pneumatyczną, a w 1888 roku B.J. Dunlop wynalazł oponę pneumatyczną dętkową do roweru. Już w trzy lata później na bazie tego wynalazku E. Michelin wynalazł rozbieralną oponę pneumatyczną, a w latach 1922-1924 naukowcy pokazali pierwsze opony wysoko i niskociśnieniowe.

Równolegle z wynalezieniem nowej konstrukcji opony postępowały prace nad zastąpieniem naturalnego kauczuku jego syntetyczną postacią. Dokonano tego w 1909 roku w Niemczech. Przemysłową metodę wytwarzania syntetycznej gumy wynalazł Friedrich Hofmann, niemniej generowała ona zbyt duże koszty i była mało wydajna. Syntetyczną gumę starali się wynaleźć Amerykanie. Udało się to w 1940 roku, kiedy to naukowiec z firmy B.F. Goodrich stworzył wersję syntetycznej gumy – Ameripol. W ciągu pięciu kolejnych lat do produkcji masowej wprowadzono pierwsze dętki z syntetycznego kauczuku.

Czasy współczesne

Kolejne odkrycia przedsiębiorstw oponiarskich, które z czasem przerodziły się w wielkie koncerny, przyczyniły się do ukształtowania współczesnej opony. W 1946 roku przedsiębiorstwo Michelin stworzyło oponę radialną, a w 1947 roku Goodrich Corporation zaprezentowało oponę bezdętkową. Stosunkowo niedawno, bo w 2000 roku koncern Michelin wprowadził do produkcji system PAX, pozwalający na kontynuowanie jazdy nawet po przebiciu opony. Obecnie trwają prace nad oponą przyszłości o konstrukcji plastra miodu, niewymagającą pompowania. Być może już wkrótce pojawi się ona w sklepach i serwisach internetowych, takich jak Oponeo.pl.