Innowacyjny statek typu re-entry

Podczas targów kosmicznych na paryskim lotnisku Le Bourget Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) podpisała z międzynarodową firmą Thales Alenia Space kontrakt na budowę eksperymentalnego statku IXV (Intermediate eXperimental Vehicle).

Statek ten będzie służył do testowania ponownego wejścia w atmosferę podczas powrotów z Kosmosu na Ziemię (tzw. re-entry). To z wyglądu przypominające rakietę urządzenie zostanie wystrzelone w Kosmos z kosmodromu Kuru w Gujanie Francuskiej (Guiana Space Centre) na rakiecie nośnej Vega. Start IXV planowany jest na koniec roku 2012.

IXV ma wymiary dużego samochodu i waży około 1800 kg. Kiedy rakieta osiągnie wysokość 450 km, IXV rozpocznie swoją podróż powrotną w stronę naszej planety. Po drodze statek rozpędzi się do 7,5 km/s i wyląduje na spadochronie w Pacyfiku. IXV będzie wyposażony w mnóstwo czujników, których dane umożliwią naukowcom przetestowanie najróżniejszych innowacyjnych technologii. W odróżnieniu od innych urządzeń typu re-entry, które bezwładnie spadają, lot IXV będzie lotem sterowanym. Kierunek jego ruchu będą kontrolować m.in.  niewielkie silniki rakietowe. Siłę nośną zapewni urządzeniu specjalny kadłub nośny.

Zgodnie z informacjami ESA misja IXV będzie unikalną możliwością zaspokojenia większej części głównych europejskich potrzeb związanych z systemami umożliwiającymi powrót z niskiej orbity okołoziemskiej. Projekt ten służy wymianie doświadczeń i innowacji niezbędnych dla rozwoju takich systemów w Europie. Naukowcy mają zamiar zebrać dane aerodynamiczne i aerotermodynamiczne, przetestować nowe materiały termoochronne oraz algorytmy nawigacji i sterowania. Budżet programu Intermediate eXperimental Vehicle wynosi obecnie 100 mln euro – środki te powinny wystarczyć na budowę urządzenia. Jego start będzie kosztował dodatkowe 30 mln euro. W projekcie uczestniczą ważne europejskie przedsiębiorstwa, centra badawcze i uniwersytety z Wloch, Austrii, Belgii, Francji, Niemiec, Irlandii, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Holandii. JSL