Dochodowe hobby

Razem z pracą tracisz przychody. Co zrobić, żeby odczuć to jak najmniej dotkliwie? Warto stworzyć rezerwę, która pozwoli ci funkcjonować przez minimum sześć miesięcy po zwolnieniu. Tyle właśnie średnio szuka się nowej pracy. Im wyższe stanowisko, tym bardziej ten okres się wydłuża.

Poza zarządzaniem budżetem osobistym można - jeszcze mając pracę - rozwijać alternatywne źródła dochodu. Pomysłem jest drobna działalność handlowa, doradcza lub związana z naszymi pasjami. Zawsze można ją zintensyfikować, gdy będziemy mieć więcej czasu. Warto co jakiś czas zadawać sobie pytania: Co chcę robić za dziesięć lat? Czy zawsze już chcę być specjalistą, menedżerem, dyrektorem? Co powinienem zacząć robić już teraz, żeby za 10-20 lat móc robić to, co chcę? Co zawsze odkładałem, choć o tym marzyłem? Co nowego mogę budować równolegle, bazując na tym, co już mam? Które z moich hobby może stać się źródłem przychodu teraz lub w przyszłości?

Zachowaj zimną krew

Czas, w którym dowiadujemy się o utracie pracy, nie jest łatwy, ale to również czas na negocjacje z pracodawcą. Warto zachować zimną krew, zadbać o jak najlepsze warunki odejścia i nie wahać się powiedzieć pracodawcy, jakiego rodzaju wsparcia potrzebujemy. Firma przygotowuje wypowiedzenie zgodnie z kodeksem pracy i ustaleniami zawartymi w umowie o pracę. Warunki można jednak zmienić za porozumieniem stron. I właśnie w tym celu warto negocjować. Jeżeli pracownikowi nie zależy na długim okresie wypowiedzenia, może zmienić je na odprawę. Może również zmniejszyć kwotę odprawy za możliwość skorzystania z programu pomocy w znalezieniu nowego miejsca zatrudnienia.

Ważne, żeby w momencie utraty pracy nie kierować się złością czy stresem i starać się zachować zimną krew. W opanowaniu emocji pomagają ćwiczenia oddechowe. Naukowcy HeartMath Institute wyliczyli, że dla człowieka o średniej masie ciała najlepszy jest wdech z przepony i wydech trwający ok. 5 sekund. Warto to ćwiczyć w pracy za biurkiem. Po kilku minutach takiego oddychania stopniowo kończy się rywalizacja serca i rozumu i łatwiej jest osiągnąć stan wewnętrznej spójności.

Kryzys i żałoba

Z utratą pracy związany jest kryzys psychologiczny. Określa go pięć charakterystycznych etapów. Zrozumienie ich pomoże nam przejść przez nie świadomie i mniej boleśnie. Każdy przechodzi przez nie na swój sposób, w różnym czasie i niekoniecznie przez wszystkie.

  1. Szok, wstrząs - na tym etapie pojawiają się rozpacz, gniew czy lęk.

  2. Zaprzeczenie - niedowierzanie i wypieranie prawdy, któremu towarzyszy poczucie pustki.

  3. Właściwa żałoba - wpędza w długotrwały smutek i poczucie samotności. Odbiera nam siły i dezorganizuje.

  4. Ukojenie - smutek i żal z czasem ustępują, zaczynamy więc dostosowywać się do zmiany: na powrót żyć teraźniejszością i myśleć o przyszłości.

  5. Akceptacja straty - to powrót do normalności. Wraca radość z życia i na ogół wtedy pojawiają się w naszym życiu nowe cele.

Nowe rozdanie

Steve Jobs w wieku 30 lat został zwolniony z Apple’a, firmy, którą założył. Przez kilka miesięcy był zdruzgotany i nie wiedział, co robić. Czuł się przegrany i wykluczony. Po latach jednak oceniał, że nic lepszego nie mogło mu się wtedy przydarzyć. Z człowieka sukcesu znowu stał się początkującym. Następnych pięć lat było najbardziej kreatywnym okresem w jego życiu, założył firmy Next i Pixar. Nie trać z oczu tego, co kochasz robić, rozglądaj się i nie spoczywaj na laurach - radził po latach absolwentom Stanfordu. Pracując, często nie znajdujemy czasu na tego typu działania. Jesteśmy zbyt pochłonięci przez sprawy firmy, politykę wewnętrzną i obowiązki. Szukając nowej pracy, warto się zastanowić nad swoim rozwojem: może przydałoby nam się szkolenie albo coaching?