Kiedy tajemnicą poliszynela staje się rosnąca niechęć króla Henryka VIII do swej żony Katarzyny Aragońskiej, która nie potrafi dać mu męskiego potomka, seniorzy rodu Boleyn obmyślają chytry plan, jak podwyższyć status i wpływy rodziny na dworze.

Dwie młode i wykształcone siostry Anna (Natalie Portman) i Maria (Scarlett Johansson) wykorzystane zostaną przez ojca i wuja do realizacji politycznych celów. Dziewczęta mają zabiegać o względy króla (Eric Bana), tak by wybrał jedną z nich na swą kochankę. Gdy ta urodzi mu syna, mocna pozycja rodu Boleyn i związane z nią profity będą zapewnione. Siostry muszą porzucić spokojne wiejskie życie i odnaleźć się na niebezpiecznym i pełnym intryg dworze królewskim.

To co miało być próbą pomocy rodzinie, przeradza się w bezwzględną rywalizację Anny i Marii o miłość króla. Jego serce zdobywa ostatecznie Maria, która zostaje królewską nałożnicą i rodzi mu syna. Jednak niczym nie zrażona przebiegła i chorobliwie ambitna Anna nie ustaje w walce o przychylność władcy i doprowadza do tego, że król pozbawia swych łask Marię oraz kompletnie odsuwa od siebie królową. Anna bez skrupułów i metodycznie realizuje swój plan: zostać królową Anglii.  

Obie siostry Boleyn walczą o serce króla; jedna napędzana ambicją, druga – miłością, podczas gdy kraj pogrąża się w coraz głębszym politycznym kryzysie. Bezwzględna żądza władzy i ohydne metody, do których zniżyła się Anna, doprowadzą ją do upadku. Jedyną osobą, która wstawia się za nią u króla, jest Maria, bowiem siostrzana więź mimo wszystko przetrwała przeciwności losu. Jednak wstawiennictwo Marii nie zdoła uratować Anny, której los jest już przesądzony: czeka ją ścięcie.

O FILMIE


W swojej bestsellerowej powieści „Kochanice króla” Philippa Gregory przedstawia w nowym świetle znaną historię niefortunnego związku Henryka VIII i jego drugiej żony Anny Boleyn. Koncentruje się jednak na dwóch równoległych wątkach: zakończonego małżeństwem związku z Anną oraz potajemnego romansu z jej siostrą Marią, a wszystko pokazuje na tle barwnych i burzliwych wydarzeń na dworze Tudorów, gdzie rządzi seks, intryga i walka o władzę. „Zanim pojawiła się w mojej powieści, Maria Boleyn była postacią praktycznie nieznaną – mówi Gregory. Nie przewija się na kartach historii, być może dlatego, że historycy nie byli nią zainteresowani, ponieważ nie wpłynęła na ówczesny bieg wydarzeń. Jednak pokazanie kontrastu losów obu sióstr było bardzo kuszące i stało się jakby przypowieścią o tym, jak kobiety wykorzystują swoje możliwości”.

Dla reżysera Justina Chadwicka, centralną relacją w filmie nie jest ta słynna, łącząca króla Henryka z Anną, lecz ta pomiędzy dwiema siostrami rywalizującymi o względy króla. „Rywalizacja i zazdrość popychają Annę i Marię do  okropnych czynów, jednak ostatecznie łącząca je siostrzana więź przetrwa do końca” – mówi reżyser.

Peter Morgan, nominowany do Oscara za scenariusz „Królowej”, z zapałem podjął się adaptacji powieści Philippy Gregory: „Choć zajmowałem się już Henrykiem (telewizyjny dramat z Rayem Winstonem w roli głównej), to do tej historii przyciągnęło mnie to, że napisana jest z kompletnie innej perspektywy – tłumaczy Morgan. Obie siostry są jak przeciwległe bieguny. Anna jest prawdziwą XVI-wieczną diwą: zdecydowaną i nieugiętą manipulatorką, która dokonuje wielkiego uwiedzenia, odmawiając królowi swych wdzięków tak długo, dopóki nie osiągnie swego celu. Jest faworytką rodziny, czarnym koniem i chce znaleźć się w centrum zainteresowania. Maria jest bardziej skomplikowana, ma wyższą inteligencję emocjonalną i głębszą duchowość, ale też potrafi być twarda i z charakterem”.

Reżyser zaprosił do współpracy grono prawdziwych fachowców: uhonorowanego nagrodami Emmy i BAFTA scenografa Johna-Paula Kelly’ego, dwukrotną zdobywczynię Oscara – kostiumolog Sandy Powell, a nawet speca od etykiety Noela Butlera, który odkrywał przed aktorami i twórcami filmu tajniki zwyczajów panujących na dworze królewskim.

O OBSADZIE