Kolejny rekord energii wiązki

Zaledwie tydzień temu pisaliśmy o światowym rekordzie energii wiązki, osiągniętym w Wielkim Zderzaczu Hadronów, a już dzisiaj możemy świętować przejście na jeszcze wyższy poziom energii. We wtorek 30 marca o godzinie 13:06 w Genewie rozpędzono protony do energii wynoszącej 7 bilionów elektronowoltów.

Siedem teraelektronowoltów to nowy światowy rekord energii zderzenia wiązek protonów, który został ustanowiony na Wielkim Zderzaczu Hadronów Centrum obliczeniowego CERN. Już tydzień temu naukowcy z Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN ogłosili, że spróbują po raz pierwszy zderzyć ze sobą cząsteczki przy bezprecedensowej dotychczas energii. Nie obeszło się jednak bez problemów. Poprzedni rekord energii wiązki, który wyniósł 3,5 TeV na cząsteczkę, został nocą ze środy na czwartek osiągnięty ponownie. Około godziny 8:30 planowano rozpoczęcie zderzeń cząsteczek, lecz okazało się, że zawiodły magnesy i doświadczenie trzeba było powtórzyć. Po ponownym wprowadzeniu protonów do systemu rozpoczęto zwiększanie energii wiązek do 1,75 TeV, a następnie do 3,5 TeV. Po południu udało się zarejestrować pierwsze zderzenie cząsteczek.

Naukowcy zajmą się teraz dokładną analizą danych, otrzymanych w trakcie zderzenia wiązek. Wówczas będzie można ocenić, jaką wartość ma to osiągnięcie. Z pewnością jednak rekordowe zderzenie dostarczy naukowcom wielu nowych informacji o fizyce cząstek, o tym, jak zbudowany jest nasz świat, a przede wszystkim – czy istnieją sławne cząstki Higgsa, które rzekomo mają być początkiem wszelkiej materii. jsl