Kosmiczna sensacja: tu będziemy szukać życia! 7 nowych egzoplanet w jednym układzie

Siedem skalistych planet w jednym układzie gwiezdnym w odległości zaledwie około 40 lat świetlnych od Układu Słonecznego. To absolutnie przełomowe odkrycie, bo ich właściwości dają nadzieję na to, że może znajdować się tam woda, a nawet… życie.

Planety należą do układu gwiazdy o nazwie Trappist-1. To bardzo zimny biały karzeł, a orbitujące wokół planety mogą mieć temperatury na tyle chłodne by dać odpowiednie warunki do występowania wody w stanie ciekłym. A to otwiera drogę do marzeń o tym by gdzieś tam odnaleźć ślady życia.

Planety mają rozmiary Ziemi i Wenus lub są nieco mniejsze, przynajmniej sześć z siedmiu z nich jest skalista.

– To niesamowity system planetarny – nie tylko dlatego, że odkryliśmy w nim tak wiele planet, ale dlatego, że są one tak zaskakująco podobne do Ziemi! – podkreśla kierujący grupą badawczą Michaël Gillon z belgijskiego University of Liège.

Do odkrycia wykorzystano różne teleskopy naziemne i kosmiczne. Badania rozpoczęto w ostatnich miesiącach 2015 roku, kiedy prowadzono obserwacje teleskopem TRAPPIST, pracującym w Obserwatorium La Silla (wchodzącym w skład Europejskiego Obserwatorium Południowego) w Chile. Metodą tranzytów odkryto wtedy istnienie trzech planet wielkości Ziemi, co ogłoszono w maju 2016 r.

Zobacz wizualizację powierzchni egzoplanety w technologii 360 stopni!