Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley opracowali rewolucyjne rozwiązanie, które pozwala robić zdjęcia mikroskopowe wysokiej rozdzielczości, niewiele kosztuje i ma długą żywotność baterii. Ten mikroskop o dużym powiększeniu dołączany jest do telefonu komórkowego. Urządzenie umożliwi pracownikom ochrony zdrowia wykonywanie zdjęć krwi pacjentów w wysokiej rozdzielczości z użyciem aparatu w telefonie komórkowym i transmisję tych zdjęć do centrów medycznych, gdzie zdiagnozować je będą mogli specjaliści. Naukowcy mają nadzieję, że innowacja pozwoli na lepsze i szybsze leczenie pacjentów ze schorzeniami krwi, którzy mieszkają zbyt daleko, aby dotrzeć swobodnie na badania. Rozwiązanie z Berkeley pozwala połączyć telefon komórkowy z mikroskopem i przesłać zdjęcia do laptopa poprzez Bluetooth. Zdaniem naukowców najnowsze aparaty fotograficzne montowane w telefonach komórkowych w połączeniu z wynalezionym przez nich mikroskopem pozwolą stwierdzić malarię lub rozpoznać komórki rakowe. Jeden z ostatnich prototypów został zaopatrzony we własne oświetlenie z diod LED. Daniel Fletcher, profesor biotechnologii w Berkeley zaplanował przetestowanie wynalazku jeszcze tego lata w Ugandzie.

h.k.