Miniaturowy przodek tyranozaura

Międzynarodowy zespół naukowców przypadkowo znalazł miniaturowego przodka tyranozaura (Tyrannosaurus rex), uderzająco podobnego do swoich gigantycznych krewnych. Wiek znaleziska datowany jest na około 125 mln lat.

Prywatny kolekcjoner Henry Kriegstein zwrócił się do profesora Paula Sereno z University of Chicago z prośbą o pomoc w zidentyfikowaniu kości prehistorycznego jaszczura, którego szkielet nabył on u jednego z handlarzy w północnej części Chin. Okazało się, że 3-metrowy, ważący 65 kg dinozaur posiada prawie tak samo dużą w stosunku do tułowia głowę, jak tyranozaury, potężne szczęki, malutkie przednie łapy i długie, świetnie przystosowane do biegu nogi. Wewnątrz czaszki znajdowały się olbrzymie opuszki węchowe, gwarantujące znakomity węch. Wszystkie te cechy posiadały również żyjące później tyranozaury.

Według paleontologów jest to szkielet młodego, lecz już dorosłego dinozaura. Przodek sławnego Tyranozaura rex został nazwany Raptorex kriegsteini. Jest to pierwszy przypadek tak znacznego wzrostu ewolucyjnego dinozaura – w ciągu ostatnich 20 mln lat kredy wzrost tego miniaturowego gada zwiększył się prawie o 100 razy.

Do tej pory uważano, że przodkami tyranozaurów były allozaury (Allosaurus), zamieszkujące naszą planetę 50 mln lat wcześniej. Niedawno naukowcy znaleźli jeszcze jednego przodka, który pod względem wymiarów, wagi i okresu, w którym żył na ziemi, znajduje się pośrodku T. rex i Raptorex kriegsteini. Szkielet miniaturowego dinozaura zostanie przekazany do jednego z muzeów Mongolii – to właśnie tam zostały one wykopane. Szczegóły badania zostały opublikowane w magazynie Science. JSL