Nadwaga a mikroflora jelitowa

Blokowanie działania tajemniczego receptora Gpr41 może być skutecznym środkiem w walce z nadwagą i otyłością.

Biolodzy molekularni z UT Southwestern Medical Center skupieni wokół Masashi Yanagisawa przeprowadzili badania flory jelitowej myszy i doszli do wniosku, że na nadwagę mogą mieć wpływ produkty przemiany materii pewnej bakterii.

Przewód pokarmowy myszy, podobnie jak i człowieka, zamieszkuje ogromna liczba najróżniejszych żyjątek. Mikroorganizmy te pomagają naszemu żołądkowi w trawieniu związków, które organizm człowieka nie jest w stanie strawić samodzielnie, rozdrabniając je do odpowiednich rozmiarów. „Pomiędzy bakteriami jelitowymi a zwierzętami istnieje obustronnie korzystna współpraca” – wyjaśnia doktor Yanagisawa.

W badaniu okazało się, że za rozdrabnianie składników odżywczych do niewielkich cząsteczek – krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych – odpowiedzialne są dwa rodzaje bakterii. Kwasy te aktywują znajdujący się w ściance jelita receptor o nazwie Gpr41. Biolodzy już wcześniej mieli do czynienia z cząsteczką Gpr41, jednakże nie do końca wyjaśnili, jakie mechanizmy są przez nią aktywowane. Przełomem w tej kwestii okazały się badania zespołu z UT Southwestern.

Naukowcy śledzili metabolizm dwóch specjalnie przygotowanych grup myszy. Pierwszej grupie wysterylizowano żołądek, wskutek czego w ich jelitach pożyteczne bakterie nie występowały. Myszy z drugiej grupy wskutek modyfikacji genetycznych nie posiadały receptora Gpr41. Okazało się, że w obydwu przypadkach myszy ważyły mniej, niż osobniki z grupy kontrolnej, chociaż spożywały one tę samą ilość jedzenia, co zwierzęta, w organizm których naukowcy nie ingerowali. U myszy nie posiadających receptora Gpr41 proces trawienia był o wiele szybszy, niż u zwykłych myszy, natomiast jego efektywność ulegała obniżeniu, a co za tym stoi, zmniejszała się ilość wchłanianych przez organizm kalorii.

Ponieważ nie zauważono żadnych szkodliwych skutków ubocznych związanych z brakiem receptora Gpr41, autorzy odkrycia twierdzą, że blokowanie działania cząsteczki Gpr41 za pomocą specjalnie opracowanych preparatów będzie prowadziło do spadku wagi u osób walczących z otyłością. Sprawozdanie z badania naukowcy opublikowali w magazynie PNAS. JSL