Najjaśniejsza gwiazda w galaktyce?

Znaleziono drugie najjaśniejsze ciało niebieskie Naszej Galaktyki – jest nim gwiazda Mgławicy Piwonii w konstelacji Strzelca. Gwiazda ta świeci ponad 3 mln razy jaśniej niż Słońce.

Zespół astronomów z Uniwersytetu w Poczdamie znalazł gwiazdę po przeanalizowaniu danych pochodzących z Kosmicznego Teleskopu Spitzera i New Technology Telescope (NTT) Europejskiego Obserwatorium Południowego.

Naukowcy już od pewnego czasu mają na oku gwiazdę Mgławicy Piwonii, jenakże jej niefortunne położenie w niezwykle zapylonej części nieba, głęboko w centrum Galaktyki, utrudniało do tej pory bardziej szczegółowe obserwacje Z powierzchni Ziemi gwiazda nie jest szczególnie jasna. Obecnie jednak dzięki dokładnej analizie wielu zdjęć wykonanych zarówno z orbity, jak i z naszej planety w promieniowaniu podczerwonym, udało się dokonać pomiaru najważniejszych parametrów gwiazdy. Wyniki analizy były zaskakujące – okazało się bowiem, że gwiazda Mgławicy Piwonii posiada jasność 3,2 mln razy wiekszą, niż jasność Słońca, natomiast pod względem średnicy przewyższa ona Słońce ponad 100 razy.

Najpotężniejszą gwiazdą Drogi Mlecznej była dotąd Eta Carinae, jasność której naukowcy oszacowali na 4,7 mln Słońc. Jednakże, jak podkreślają autorzy najnowszego badania, większa dokładność pomiarów mogłaby wykazać, że gwiazda Piwonii pod względem jasności nie pozostaje w tyle za gwiazdą Eta Carinae. Jeśli chodzi jednak o masę, gwiazda Piwonii bije na głowę wszystkie znane nam gwiazdy Drogi Mlecznej, jest bowiem 150-200 razy cięższa, niż Słońce. Teoretycznie jedna gwiazda może ważyć maksymalnie 150 Słońc, może się więc okazać, że jest to gwiazda podwójna.

Gigant Mgławicy Piwonii emituje potężny wiatr słoneczny, który wieje z prędkością 1.6 milionów kilometrów na godzinę. Naukowcy zauważyli również, że gwieździe nie pozostało już wiele życia – jest ona wystarczająco dojrzała, aby wybuchnąć jako supernowa.
Może do tego dojść w każdym momencie.

Naukowcy zbadali również otaczającą gwiazdę mgławicę podobną do kwiatu piwonii. Według nich ten obłok gazu i pyłu kosmicznego powstał najprawdopodobniej z materiału, który został wcześniej wyrzucony w przestrzeń kosmiczną przez gigantyczną gwiazdę.
JSL