NASA testuje kapsułę Orion

To jeden z najodważniejszych eksperymentalnych lotów kosmicznych od ponad 40 lat. NASA testuje nowoczesną kapsułę Orion w ramach programu, którego celem jest lot osobowy na Marsa.

Kapsuła Orion w ramach testu nie zabierze ze sobą ludzi, ale będzie wyposażona w kamery oraz 1200 czujników. Punktem jej startu jest baza kosmiczna na przylądku Canaveral na Florydzie.

Orion okrąży Ziemię aż dwa razy. W pewnym momencie wzniesie się na wysokość 5800 km, czyli 15 razy dalej niż znajduje się Międzynarodowa Stacja Kosmiczna.

Czytaj więcej: NASA wysyła ludzi na Marsa! [BLOG]

Główny cel tej misji kosmicznej to przetestowanie działania osłony termicznej. Podczas powrotu na Ziemię, Orion wejdzie w atmosferę Ziemi z ogromną prędkością ponad 40 tys. km/godz. i rozgrzeje się do ponad 2 tys. stopni Celsjusza. Naukowcy chcą obserwować także promieniowanie i działanie spadochronów, które będą chronić załogę w czasie powrotu na Ziemię.

Misja potrwa 4 godziny i 24 minuty, Będzie to pierwszy tak daleki lot związany z obecnością człowieka od 1972 roku, gdy w ramach misji Apollo 17 ludzie po raz ostatni polecieli na Księżyc. Orion zakończy swój lot w wodach Pacyfiku. Start misji został zaplanowany 4 listopada 2014 o godz. 13.05 naszego czasu, jednak został odłożony z powodów atmosferycznych. Nową datę startu wyznaczono na piątek, 5 grudnia, około godziny 13 czasu środkowoeuropejskiego.

Zobacz transmisję z NASA TV