Naukowcy bliżej znalezienia leku na alkoholizm

Naukowcy zidentyfikowali grupę neuronów w mózgu, która sprawia, że jeden drink szybko prowadzi do kolejnego. Odkrycie może w przyszłości przyczynić się do skutecznego leczenia alkoholizmu i innych uzależnień.

Badanie opublikowane w Journal of Neuroscience przez naukowców z Texas A & M Health Science Center College of Medicine stwierdza, że ​​spożycie alkoholu zmienia strukturę i funkcjonowanie neuronów w części mózgu, która odpowiada za zachowania związane z realizacją celów. Odkrycie może być ważnym krokiem w stronę stworzenia leku na alkoholizm i inne uzależnienia.

Zdaniem głównego autora badania, prof. Juna Wanga: Alkoholizm to bardzo rozpowszechniona choroba, ale mechanizmy jej powstawania ciągle nie są do końca poznane. Teraz Wang i jego zespół naukowcy nieco przyczynili się do jego zrozumienia. Na podstawie swoich badań, naukowcy stwierdzili, że alkohol faktycznie zmienia fizyczną strukturę neuronów w części kresomózgowia, a okresowe spożywanie dużych ilości alkoholu sprawia, że zidentyfikowana grupa neuronów staje się bardziej pobudliwa.

“Gdy te neurony są pobudzone, chcemy pić alkohol” – powiedział Wang. Pobudzenie odkrytej grupy neuronów sprawia, że pojawia się ochota na alkohol i sięgamy po butelkę. Tak powstaje cykl – picie powoduje pobudzenie neuronów, a pobudzenie prowadzi zwrotnie do picia.

Celem naukowców jest zbadanie, jak działa mózg osób uzależnionych. Mają oni nadzieję, że poznanie tego mechanizmu w przyszłości sprawi, że uda się powstrzymać chęć sięgnięcia po alkohol i ostatecznie zatrzymać rozwój choroby alkoholowej.