cOdkrycia dokonała załoga badawczego statku Nautilus przeszukując Zatokę Meksykańską. Jak to możliwe, że powstaje jezioro wewnątrz morza i ich wody się mieszają? Fenomen wyjaśnia Erik Cordes, profesor biologii z Temple University, który badał to miejsce i opublikował wyniki na łamach „Oceanography”. Przyczyną jest skład chemiczny wody w „jeziorze”.

Owszem, ma ono podobne zasolenie jak otaczający ocean, ale dodatkowo woda tam ma w sobie bardzo dużo wodorotlenku siarki oraz metanu. To właśnie one uniemożliwiają mieszanie się wód. To także wyjaśnienie mrocznej tajemnicy „podwodnego jeziora”, które nie wypuszcza ze swoich objęć żadnego zwierzęcia żywego. Jedynie bakterie, jeden gatunek bezkręgowców oraz krewetki są w stanie wytrzymać w takich warunkach.

Dla naukowców to fascynujące miejsce, któremu nadano przydomek "Jacuzzi rozpaczy", gdzie mogą oni zbadać jak życie przystosowuje się do ekstremalnych warunków. „Wielu ludzi mówi, że podobne warunki mogą panować na innych planetach – mówi Cordes.