Nowe planety do zamieszkania

Po raz pierwszy w historii Teleskop Keplera zlokalizował trzy planety – w dwóch nowych systemach planetarnych – które znajdują się w takiej odległości od swoich słońc, że może na nich istnieć życie

Planety leżą w tzw. ekosferze – strefie, gdzie może istnieć życie.

Kepler-62 jest wielkości 2/3 Słońca, ale daje tylko 1/5 światła naszej gwiazdy. Ma aż pięć planet: 62b; 62c; 62d; 62e i 62f i znajduje się 1200 lat świetlnych od Ziemi.

Wokół gwiazdy Kepler-69, podobnej do Słońca i należącej do tej samej grupy G, krążą dwie planety: 69b 69c. Znajdują się w odległości 2700 lat świetlnych od Ziemi. Super-Ziemie to ciała oznaczone w tych systemach jako Kepler-62e, 62f i 69c.

Planeta 62-e jest o 60 proc. większa od Ziemi, Kepler-62f – o 40 proc. Znajdują się blisko siebie. Kepler-62e ma prawdopodobnie grubą, chmurną atmosferę, jest ciepła i wilgotna nawet w rejonach polarnych. Kepler-62f jest chłodniejsza, ale także nadaje się do zamieszkania. Badacze na razie nie są pewni, jak wygląda Kepler-69c.

Na razie nie wiadomo, czy nowo odkryte planety są skaliste i czy ich atmosfery umożliwiają utrzymanie na powierzchni wody w stanie płynnym. – Nie wiemy, z czego się składają, ale dysponujemy modelami, które pozwalają nam się tego domyślać – mówi Thomas Barclay z zespołu Teleskopu Kepler.