Wyniki badań kości kości szczęki i zębów odkrytych na terenie Etiopii wskazują, że pochodzą one sprzed 3,5- 3,3 mln lat i dowodzą, że w tamtym okresie współistniało ze sobą kilka gatunków hominidów (rozumianych jako ludzie z gatunku Homo sapiens oraz wszyscy przodkowie). Badania opublikowano w prestiżowym tygodniku naukowym "Nature".

Odkryte szczątki wykazują podobieństwo do "Lucy", słynnego szkieletu gatunku Australopithecus afarensis, który został znaleziony w 1974 roku. Jednak wyraźne różnice w budowie szczęki i kształcie zębów pozwalają sądzić, że mamy tym razem do czynienia z całkiem nowym gatunkiem. Wszystko to oznacza, że nasz znany przodek, Lucy z grupy australopiteków, nie był osamotniony. W tamtym czasie kontynent afrykański zamieszkiwało kilka różnych gatunków praczłowieka.

Szczątki znaleziono na pustyni w centralnej Etiopii, zaledwie kilkadziesiąt kilometrów od miejsca, w którym odkryto Lucy. Nazwa nowego gatunku Australopithecus deyiremeda, wywodzi się z lokalnego języka Afar i oznacza "bliski krewny", gatunek blisko spokrewniony z wszystkimi późniejszymi hominidami - tłumaczą odkrywcy.