Odkąd jemy ziarna zbóż?

Do tej pory naukowcy myśleli, że ziarna zbóż zaczęliśmy uprawiać i spożywać dopiero pod koniec ostatniego zlodowacenia. Tymczasem ciekawe znalezisko w afrykańskiej jaskini dowiodło, że zmiany w diecie naszych praprzodków nastąpiły o wiele wcześniej.

Potrawy mające w swym składzie ziarna zbóż nasi prehistoryczni krewni jedli już 105 tys. lat temu. Naukowcy z Kanady i Mozambiku odkryli w wapiennej jaskini w Mozambiku narzędzia do mielenia zboża. Narzędzia te są o wiele starsze, niż pierwsze dowody tego, że nasi przodkowie zajęli się uprawą roli. Do tej pory uważano, że głównym pokarmem myśliwych i zbieraczy były mięso i owoce. Węglowodany w pożywieniu człowieka miały się pojawić dopiero wtedy, gdy ludzie zaczęli prowadzić osiadły tryb życia i uprawiać zboża, a więc około 12 tys. lat temu, czyli pod koniec ostatniej epoki lodowcowej. Nowe odkrycie wskazuje jednak na to, że punkt, w którym to nastąpiło, należy cofnąć w czasie o około 90 tys. lat.

Jaskinia położona w pobliżu Jeziora Niasa w Afryce była zamieszkiwana przez 60 tys. lat. W jej głębi naukowcy znaleźli duże ilości narzędzi kamiennych, kości zwierząt oraz resztek roślin z czasów prehistorycznych. Prowadzący badania Julio Mercader z University of Calgary dokładnie przeanalizował 70 z 555 znalezionych narzędzi, m. in. szpachlę, narzędzia do drążenia, kamienie młyńskie oraz zbadał ponad 2 tys. ziaren z resztek roślinnych. Okazało się, że 89% znalezionych szczątków roślinnych to ziarna sorgo, poprzednika współczesnych gatunków prosa.  Również mąka ze zmielonych kawałków ziaren prosa podobna jest pod względem wyglądu do mąki wyrabianej w tym regionie Afryki do dzisiejszego dnia. JSL