Odrzucenie boli jak prawdziwy cios

Ludzki mózg odbiera odrzucenie w podobny sposób, w jaki odczuwa ból fizyczny – wskazują nowe badania.

Nowe badania prowadzone przez naukowców z University of Michigan Medical School pokazały, że ludzki mózg w podobny sposób odczuwa ból spowodowany odrzuceniem czy wykluczeniem społecznym do bólu fizycznego.

Kiedy ciało doświadcza bólu fizycznego, mózg uwalania specjalne substancje do przestrzeni między neuronami, które “tłumią” sygnały bólowe.

Badacze poprosili 18 osób dorosłych, aby obejrzały zdjęcia i fikcyjne profile setek innych dorosłych osób. Każdy wybrał spośród nich osoby, które mogłyby go zainteresować i z którymi chciałby się umówić.

Następnie uczestnicy przeszli pozytonową tomografię emisyjną (PET), która oceniła, w jaki sposób ich mózgi zareagowały na wiadomość, że wybrana osoba nie odwzajemnia ich zainteresowania.

Badacze zaobserwowali, że taka wiadomość spowodowała dokładnie taką samą reakcję, jaką zadany ból fizyczny. Mózg uwalniał substancje, które miały pomóc w ukojeniu bólu.

Uczestnicy badania zostali wcześniej poinformowani, że profile osób są fikcyjne i że samo “odrzucenie” też nie ma miejsca w rzeczywistości. Nie przeszkodziło to ich umysłom “na poważnie” potraktować ten eksperyment.

Jest to pierwsze badanie, w którym udowodniono, jak mózg reaguje na odrzucenie społeczne.