Papugi z Madagaskaru używają narzędzi

Papugi, mimo że są inteligentnymi ptakami, rzadko używają narzędzi. Jest jednak pewien wyjątek.

Naukowców zaskoczył jeden gatunek żyjący na na Madagaskarze i Komorach. Okazało się, że papuzice wielkie (Coracopsis vasa) są zdolne do używania kamyków, które służyły im za miniaturowe moździerze do tarcia wewnętrznych ścian muszelek. W ten sposób ptaki pozyskują proszek, w którym zawarty jest wapń.

Papugi były trzymane w ptaszarni. Naukowcy pod kierunkiem Megan Lambert z University of York filmowali je przez osiem miesięcy. Okazało się, że ptaki nie tylko same używają kamyków, ale też udostępniają je sobie nawzajem.

Czytaj także: 10 ptasich sekretów

Papugi były szczególnie zainteresowane pozyskiwaniem wapnia w okresie od marca po połowy kwietnia. Być może jest to związane z sezonem lęgowym. Naukowców zastanowiło jednak, że głównie samce, nie zaś samice zainteresowane były pozyskiwaniem wapnia. Okazało się jednak, że samce przed kopulacją karmią samice ze swych gardeł.

Zdaniem badaczy jest to wyjątkowy przykład używania narzędzi przez papugi i pierwszy w świecie zwierząt przykład używania narzędzi w funkcji moździerzy. Odkrycie opisano na łamach pisma „Biology Letters”.

Czytaj także: 15 zaskakujących rzeczy, które potrafią zwierzęta