Pierwszy chromosom z laboratorium

Naukowcy są coraz bliżej stworzenia sztucznego życia. Amerykańscy badacze właśnie stworzyli pierwszy syntetyczny chromosom i umieścili go w żywej komórce drożdży piekarskich. To przełomowy krok w dziedzinie inżynierii molekularnej.

Już wcześniej syntetyczne DNA zostało zaprojektowane i zsyntetyzowane dla prostszych organizmów, takich jak bakterie. Jako formy życia, których komórki zawierają jądro (eukarionty), drożdże są spokrewnione z roślinami i zwierzętami, a także dzielą ok. 2000 genów z ludźmi.

Stworzenie pierwszych 16 chromosomów drożdży zostało uznane za gigantyczny krok w rozwoju nowej nauki, jaką jest biologia syntetyczna. Jednak najważniejsze, co udało się osiągnąć to wykazanie, że komórki drożdży z syntetycznym chromosomem zachowują się praktycznie tak samo, jak zwykłe komórki. Mają za to różne dodatkowe możliwości.

Geny w oryginalnym chromosomie zastąpiono syntetycznymi, a końcowy, sztucznie stworzony chromosom został z powodzeniem zintegrowany z komórką drożdży.

Drożdże są doskonałym obiektem dla tego badania, ze względu na ich znaczenie dla produkcji piwa i biopaliw, a także ogromny potencjał dla przyszłych zastosowań przemysłowych. Te jednokomórkowe organizmy, wyposażone w zestaw syntetycznych chromosomów, w przyszłości będą w stanie produkować ulepszone wersje różnych związków chemicznych, w tym np. nowe antybiotyki oraz doskonalsze biopaliwa.

Jedna z firm biotechnologicznych w Kalifornii już wykorzystuje biologię syntetyczną do tworzenia specjalnego szczepu drożdży, które mogą produkować składnik leku przeciwko malarii.

Synteza chromosomu III w drożdżach została przeprowadzona przez międzynarodowy zespół naukowców. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie “Science”.

Więcej informacji o badaniu: http://syntheticyeast.org