Monika Selimi -Trudno byłoby wymienić wszystkie pomysły na zdrowe żywienie. Dieta bezglutenowa, dieta bez nabiału, dieta niskowęglowodanowa, dieta RAW, dieta paleo... Czy któraś z nich faktycznie jest tą najlepszą?

Prof. Giovanni Scapagnini - Nie. Nie można ustalić optymalnego sposobu żywienia bez sprawdzenia, co kryje się w naszym DNA. W 1992 roku skończyłem studia medyczne i dziś widzę, jak wiele zmieniło się od tamtej pory w dietetyce – przede wszystkim dzięki badaniom genetycznym. Możemy wykryć predyspozycje do wielu chorób i uchronić przed nimi nasz organizm. Powinniśmy korzystać z tych możliwości.

Jak możemy chronić nasz organizm?

- Tym, co mamy na talerzu. Żywnością funkcjonalną, czyli taką, która potrafi uruchomić w naszych organizmach korzystne dla zdrowia mechanizmy. One nie zawsze działają, bo może się okazać, że mamy mutację genetyczną, która je blokuje. Możemy jednak wpływać na działanie genów właśnie przez zmianę stylu życia.

Od wielu lat zajmuję się procesem starzenia i jestem nim zafascynowany. Także dlatego, że wiemy już, jak można skutecznie go spowalniać. A najważniejsze jest to, że możemy sprawić, aby człowiek żył nie tylko długo, ale i zdrowo.

To brzmi trochę jak scenariusz filmu science-fiction...

- Zdaję sobie z tego sprawę, ale to się już dzieje – na japońskiej wyspie Okinawa. Od 2006 r. jestem członkiem grupy, która bada mieszkających tam stulatków. I mogę powiedzieć, że na Okinawie ludzie zapomnieli, że mają umierać.

Coś dla genów

• Czerwone wino zawiera resweratrol, a jagody – pterostilben. Te substancje aktywują geny związane z długowiecznością.
  • Kurkuma – zawarta w niej kurkumina aktywuje wiele genów, ma silne działanie przeciwnowotworowe, przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne.
  • Sałata zawiera m.in. kwas foliowy, czyli witaminę chroniącą DNA przed uszkodzeniami i zmniejszającą ryzyko choroby nowotworowej.
  • Ryby – bogate źródło kwasów tłuszczowych omega-3, które wpływają na geny odpowiedzialne za poziom „dobrego” cholesterolu.
  • Orzechy to bogate źródło magnezu, który jest niezbędny do działania ponad 300 ważnych enzymów, m.in. tych biorących udział w naprawie DNA.

No dobrze, ale jaki jest klucz do tej długowieczności? I gdzie jest zamek?

- Właśnie, potrzebny jest klucz i zamek! Tylko wtedy to zadziała. Normalnie jest tak, że im jesteśmy starsi, tym większe jest ryzyko, że zachorujemy. Na Okinawie ta teoria nie funkcjonuje. Tam ludzie przekraczając 60. rok życia przestają chorować np. na Alzheimera.