Polka szuka śladów historii sprzed 3 tys. lat! Tego wyjątkowego miejsca nie badał dotąd prawie nikt

Międzynarodowy zespół archeologów rozpoczął badania archeologiczne w wyjątkowym stanowisku Erimi Pitharka na Cyprze. Wśród badaczy jest również Polka. Okazuje się, że badany teren nadal pozostaje w dużej mierze nieznany pod kątem znalezisk, jakie można tu odkryć.
Mur otaczający osadę / fot. materiały prasowe UKSW / uksw.edu.pl

Właśnie ruszyły wykopaliska archeologiczna na stanowisku Erimi Pitharka w dolinie rzeki Kouris na Cyprze. W zespole badaczy jest również polska badaczka dr Katarzyna Zeman-Wiśniewska z Instytutu Archeologii UKSW w Warszawie.

Czytaj też: Skrzynie pełne skarbów i rekiny polujące na rozbitków. Archeologiczna historia rodem z “Piratów z Karaibów”

Jak się dowiadujemy z informacji prasowej UKSW, Erimi Pitharka jest terenem w dużej mierze nieprzebadanym. Przypuszcza się jedynie, że przed ponad 3 tys. lat był to główny ośrodek miejski dla tego regionu.

Obszar badań datowany jest na późną epokę brązu (1600-1050 p.n.e.). Okazuje się, że Erimi Pitharka był przede wszystkim ośrodkiem rolniczym – w przeciwieństwie do innych cypryjskich osad z epoki brązu tutaj nie znajduje się śladów produkcji miedzi i jej wymiany na większe odległości.

Polka bada starożytną osadę na Cyprze. Wcześniej nie robił tego prawie nikt

Badacze sugerują, że już w późnej epoce brązu ludzie mogli mierzyć się ze zmianami klimatycznymi i dużymi migracjami. Jak podkreśla dr Katarzyna Zeman-Wiśniewska z UKSW:

Późna epoka brązu to okres szczególnego rozkwitu w całym wschodnim basenie Morza Śródziemnego. Jednak u schyłku tej epoki mieszkańcy Cypru zmagali się ze zmianami klimatycznymi i migracjami – wyzwaniami podobnymi do tych, z którymi zmagamy się obecnie. Jakie strategie wobec ówczesnych zmian i zagrożeń społecznych oraz klimatycznych przyjęli starożytni mieszkańcy Erimi Pitharka – to pytania, które szczególnie interesują pracujących tu archeologów.

Czytaj też: Archeolodzy natrafili na “ślady widmo”, które pochodzą z epoki lodowcowej

Poza polską badaczką w pracach biorą udział naukowców z Uniwersytetu w Grazu (Austria) i Uniwersytetu del Salento (Włochy). Jakich metod będą używać archeolodzy? Na pewno w ruch pójdzie georadar, aby wykryć wszelkie struktury kamiennie w ziemi i odtworzyć zarys budynków Erimi Pitharka. Wstępne badania geofizyczne zostały wsparte również zdjęciami z drona, wykonanie modelu 3D terenu i analizę danych LiDAR. Możemy być pewni, że wkrótce badania dostarczą nam wielu interesujących znalezisk.