Powstaną dzieci TROJGA rodziców. Jest zgoda na eksperyment

Celem procedury jest danie szansy dwóm pacjentkom z rzadkimi chorobami genetycznymi na urodzenie zdrowych dzieci.
Powstaną dzieci TROJGA rodziców. Jest zgoda na eksperyment

Brytyjska rządowa instytucja zajmująca się bioetyką, The Human Fertilisation and Embryology Authority (HFEA), ogłosiła, że pozwoli na wykonanie procedury w Centrum Płodności w Newcastle. Zielone światło oznacza, że lekarze połączą zapłodnione komórki jajowe metodą in vitro z DNA dawczyń. Eksperyment ma nadzorować profesor Mary Herbert.

Obie kobiety podlegające procedurze noszą w sobie mutację genetyczną odpowiedzialną za powstawanie choroby nazywanej zespołem MERRF (padaczka miokloniczna z czerwonymi poszarpanymi włóknami). Cierpi na nią 1 na 100 000 osób. Choroba doprowadza między innymi do spazmów, utraty kontroli nad mięśniami, osłabienia, głuchoty i demencji. Do tej pory ludzkość nie opracowała na nią skutecznej terapii.

Obie pacjentki pozostają anonimowe. Komisja ekspertów HFEA oceniła, że żadna z nich nie jest w stanie urodzić dzieci bez ryzyka przeniesienia choroby. Mutacja ich genów polega na małej ilości dodatkowego DNA zawartego w ich mitochondriach. To właśnie ta część przekazywana jest stricte z organizmu matki do dziecka. Mutacje mitochondriów prowadzą do kłopotów z mózgiem, sercem, mięśniami, które wraz z wiekiem stają się coraz gorsze.

Jak tworzy się dziecko trojga rodziców?

Na początku zapładnia się komórkę jajową tak jak w standardowej procedurze in vitro. Lekarze jednak nie czekają na dalszy rozwój do stadium embrionu, pobierają chromosomy rodziców i wszczepiają je do komórki jajowej dawczyni, która wcześniej została pozbawione swego materiału genetycznego. Dzięki temu powstanie embrion, który będzie miał chromosomy rodziców, a na miejsce uszkodzonych mitochondriów matki wejdą zdrowe od dawczyni.

Będzie to pierwszy w Wielkiej Brytanii przypadek przeprowadzenia takiej procedury, wcześniej stosowano ją między innymi w USA.

Źródło: The Guardian