Wprowadź w swoją codzienność kilka prostych nawyków. Ich celem jest wzmocnienie motywacji, odwagi, a także pielęgnowanie uważności, która się przydaje, gdy postanawiasz wziąć odpowiedzialność za siebie i wszystko, co cię spotyka.

 

RANO

Zaraz po przebudzeniu odpowiedz sobie (w myślach lub na kartce), co byś dziś zrobił inaczej, gdybyś był szczęśliwszy o 5-10% i dopiero potem zacznij nowy dzień.

Przy myciu zębów uśmiechnij się do swojego odbicia w lustrze. Uczyń z tego nawyk, bo nawet wymuszony uśmiech to sygnał dla mózgu, że jest/będzie dobrze.

 

W CIĄGU DNIA

Przynajmniej raz dziennie poświęć chwilę na świadome oddychanie. Zatrzymaj się i złap kilka głębokich oddechów. Wolny wdech – wolny wydech. Poczuj, że powietrze dociera do każdego zakamarka twojego ciała. Uświadom sobie, że jesteś, żyjesz, działasz. Tu i teraz.

 

WIECZOREM

Zapisz, za co tego dnia jesteś wdzięczny samemu sobie. Oczywiście, możesz dodać do tej listy także to, za co jesteś wdzięczny innym czy losowi (mamy mnóstwo powodów do radości, ważne, by świadomie koncentrować się właśnie na nich zamiast na niedostatkach), ale kluczowe jest zanotowanie, co dobrego zrobiłeś dla siebie/innych/ świata ty sam. Na początku wyrażanie wdzięczności samemu sobie może być trudne. Wpisuj na listę wszystko, co przyjdzie ci do głowy, nawet drobiazgi. Im większy czujesz opór, tym prawdopodobnie ćwiczenie lepiej na ciebie podziała, więc nie poddawaj się łatwo.

A co jeśli jesteś przekonany, ze dzień był porażką? Przyjrzyj się swoim reakcjom i pamiętaj - to był udany dzień, jeśli:
- dowiedziałeś się o sobie choć jednej nowej rzeczy,
- w określonej sytuacji poradziłeś sobie lepiej niż poprzednio.
- okazałeś sobie lub innym więcej cierpliwości.
- byłeś dla siebie lub dla kogoś dobry,
- kochasz siebie, pomimo tego, że nie wszystko robisz idealnie.

Źródło: Marta Żubrycka, trener rozwoju osobistego. Barbara de Angelis "Poradnik dla wrażliwych".