Naukowcy z Riken Centre for Developmental Biology w Japonii ogłosili przełom w pozyskiwaniu komórek macierzystych na łamach miesięcznika "Nature".

Badacze uzyskali pełnowartościowe komórki macierzyste poprzez umieszczenie komórek skóry lub krwi w kwaśnym roztworze. To niezwykły przełom, który w przyszłości może umożliwić lekarzom zastępowanie uszkodzonych tkanek, własnymi komórkami pacjenta.

Badanie zostało przeprowadzone na komórkach myszy, jednak naukowcy wierzą, że metoda będzie skuteczna także w przypadku ludzkich komórek. Niewątpliwą zaletą nowej metody jest jej neutralność - nie wymaga tworzenia embrionów ani genetycznego modyfikowania komórek.

- To niesamowite. Nigdy bym nie sądziła, że jakiś czynnik zewnętrzny może mieć aż taki wpływ - mówi Yoshiki Sasai, badacz komórek macierzystych z  RIKEN Center for Developmental Biology i współautor badania. Haruko Obokata, główna autorka badania przez 5 lat pracowała nad tą metodą i przekonywała do niej swoich współpracowników.

Obokata przeprogramowała już w nowy sposób liczne komórki różnych rodzajów: z mózgu, skóry, płuc, wątroby. Teraz badaczka chce kontynuować swoje prace i przekształcać komórki dorosłych myszy oraz ludzi.