Przyprawy z neolitu

Bulion z ostrygami i świeżym dorszem doprawiony odrobiną czosnku i nasionami gorczycy? Brzmi to jak pyszny posiłek godny każdej nowoczesnej kuchni. Jak się okazuje, taką potrawą raczyli się biesiadnicy w Europie Północnej około 6000 lat temu  wskazują badania, które przynoszą najnowsze dowody na to, że ludzie neolitu dodawali przyprawy do żywności.

Naukowcy odnaleźli mineralne ziarna gorczycy i czosnku w naczyniach do gotowania sprzed 6000 lat.

Prehistoryczni kucharze zapewne cieszyli się smakiem nie mniej niż my, dlatego nie dziwi fakt, że stosowali przeprawy. Do tej pory nie było jednak na to jednoznacznych dowodów. Nowe badania opublikowane w “PLos ONE” pokazują, że wczesne społeczności zbieracko-łowieckie miały bardzo wyrafinowane podejście do gotowania – mówi Hayley Saul bioarcheolog z Uniwersytetu w York.

Na stanowiskach archeologicznych nie zachowało się wiele prehistorycznych roślin, nie wiadomo także, które z nich były jadalne. Jeśli zaś chodzi o ziarna, to nie wiadomo, czy rzeczywiście rosły na danym terenie, czy zostały tam przeniesione przez wiatr czy zwierzęta. – Wszyscy intuicyjnie zakładamy, że tysiące lat temu ludzie jedli głównie zielone warzywa, ale nie ma na to dowodów – mówi Rick Schulting z Uniwersytetu w Oksfordzie, który bada neolityczną dietę. Pozostałości smacznych dań, z dodatkiem maku czy koperku udało się odzyskać na terenie Europy, jednak wiek znaleziska oceniono na ok. 5000 lat, czyli czas, kiedy rolnictwo było już dobrze znane.

Tymczasem Hayley Saul i jego zespół skoncentrował się na szukaniu mikroskopijnych fragmentów krzemionki, które gromadzą się między komórkami roślin i pozostają na długo po tym, jak roślina obumiera.

Badacze wydobyli zwęglone osady z wnętrza garnków znalezionych w trzech miejscach na terenie współczesnych Niemiec i Danii. Analiza materiału wykazała, że udało im się trafić na krzemionkowe fragmenty nasion gorczycy i czosnku.

– To jest najwcześniejszych dowód na stosowanie przypraw w neolitycznej kuchni Europy – mówi Andrew Fairbairn, archeolog z Uniwersytetu Queensland w Brisbane w Australii, który bada początki rolnictwa w Turcji. – Ciekawy jest fakt, że pozostałości nasion odnaleziono wewnątrz garnka. Wskazuje to jednoznacznie, że przyprawy dodawano do innych składników – dodaje.

Więcej:cywilizacje