Pod koniec XIX wieku amerykański psycholog Norman Triplett odnotował, że cykliści jadący w peletonie naturalnie dążą do przyspieszania. Obserwacja ta przeszła do historii jako jedno z pierwszych badań naukowych nad umysłami sportowców. W 1925 roku Coleman Griffith z University of Illinois założył nowatorskie Laboratorium Badań Sportowych i opublikował dwa pierwsze podręczniki psychologii sportu. Dalsze badania przerwał wielki kryzys gospodarczy i brak funduszy; wkrótce laboratorium zamknięto. Psychologia sportu jako nauka wykorzystująca doświadczenie psychologii w celu poprawy wyników osób uprawiających ćwiczenia fizyczne i sport odrodziła się w latach 60. XX wieku, a w roku 1986 została oficjalnie uznana za nową dziedzinę przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne.

ROZTERKI GOLFISTY

 Problem: Rozpoczynającego przygodę ze sportem zawodnika „zjadał” stres podczas rywalizacji z bardziej doświadczonymi i utytułowanymi rywalami.
 Trening: pracował nad wykształceniem rutyny Golfista przez cztery miesiące przedstartowej. Polegało to na organizacji dnia zawodów tak, by wyeliminować czynniki rozpraszające i stresujące (np. widok rozgrzewających się rywali). Dodatkowo psycholog przekazał chłopakowi kilka rad: Stań za piłką, wybierz cel, sprawdź chwyt. Pomyśl o punkcie końcowym, zwizualizuj lądowanie. Sprawdź ustawienie ciała, będzie dobrze. Po prostu uderzaj.
 Efekt: Po zakończeniu pracy z psychologiem zawodnik czuł się znacznie pewniej i zaczął odnosić pierwsze sukcesy.

EMOCJE NA KORCIE

 Problem: jeden z zawodowych tenisistów, Pod koniec 2006 roku odczuwając zmęczenie mijającym sezonem, powoli zaczął tracić satysfakcję z gry. Przekładało się to na jego wyniki i w ciągu kilku miesięcy znacznie spadł w rankingu ATP. Tymczasem przed sobą miał jeszcze kilka ważnych turniejów i eliminacje do Australian Open. Poszukując pomocy, zgłosił się do Chrisa Harwooda, psychologa sportowego z angielskiego Loughborough University. Badacz szybko postawił diagnozę: tenisista zupełnie nie radzi sobie z emocjami przy niektórych decyzjach sędziowskich, a kiedy prowadzi w meczu, zaczyna grać asekuracyjnie.
 Trening: Zalecony trening mentalny objął m.in. naukę kontrolowania emocji i szybkiego podejmowania decyzji z sytuacjach stresowych. Harwood zalecił również tenisiście oglądanie nagrań meczów, w których grał.
 Efekt: W kolejnym sezonie zawodnik awansował o prawie sto miejsc w rankingu na najwyższe miejsce w dotychczasowej karierze.

KASETY MAŁYSZA

 Problem: Zawodnicy, którzy przez długi czas pozostają „na fali”, odczuwają presję oczekiwań kibiców i środowiska sportowego. To powoduje duże obciążenie psychiczne. W warunkach permanentnego stresu nawet najlepsi mogą mieć problem z utrzymaniem motywacji.
 Trening: Najbardziej znanym przykładem wykorzystania narzędzi psychologii sportu w Polsce są kasety motywacyjne Adama Małysza. Ideę tych nagrań na łamach miesięcznika „Atest” tłumaczył psycholog sportu dr Jan Blechacz, który współpracował z polskim mistrzem: „Jedne służą mobilizacji, inne relaksowi. Dobór muzyki często pozostawiam zawodnikowi. Ważne, by miała jednolity charakter. Mogą to być też odgłosy natury: puszczy, dżungli, morza. W okresie świątecznym wykorzystywaliśmy kolędy.
 Efekt: Adam Małysz cztery razy stawał na olimpijskim podium, cztery razy zdobył tytuł indywidualnego mistrza świata, również czterokrotnie sięgnął po Puchar Świata. Jest jednym z najbardziej utytułowanych polskich sportowców.