Rdzeń kręgowy szczura odbudowano dzięki ludzkim komórkom macierzystym

Komórki skóry 86-letniego mężczyzny zostały przekształcone w komórki nerwowe, które rozwijały się w uszkodzonym rdzeniu kręgowym sparaliżowanych szczurów.

Naukowcy mają nadzieję, że ta technika w przyszłości pozwoli leczyć pacjentów z porażeniem kończyn dolnych po urazach kręgosłupa.

Naukowcy odkryli, że komórki skóry pobrane od starszych ludzi mogą zostać przeprogramowane do komórek nerwowych. Otrzymane w ten sposób tzw. indukowane pluripotencjalne komórki macierzyste wszczepiono szczurom z uszkodzonym rdzeniem kręgowym. Komórki utworzyły dziesiątki tysięcy połączeń nerwowych, które rosły niemal na całej długości uszkodzonego rdzenia szczurów.

Ludzkie neurony przeszczepiono szczurom z uszkodzonym rdzeniem kręgowym. Szybko się okazało, że połączenia nerwowe tworzyły się dokładnie w miejscu, w którym doszło do przerwania rdzenia i biegły aż do mózgu. Mimo tego naukowcy nie zaobserwowali poprawy funkcji motorycznych u tych zwierząt. Wyniki opisano w czasopiśmie “Neuron”.

– Wyniki naszych badań wskazują, że wewnętrzne mechanizmy neuronalne w łatwy sposób pozwalają odbudować bariery stworzone przez uszkodzenie rdzenia kręgowego. Te zdolności utrzymują się nawet w przypadku komórek, które zostały przeprogramowane ze starszych komórek ciała – mówi Mark Tuszynski, profesor neurologii na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego.

Naukowcy od lat starają się wykorzystać własności komórek macierzystych do odbudowy uszkodzonego rdzenia kręgowego, zwłaszcza w krytycznych tygodniach po wypadku, które mogą być kluczowe, by uruchomić regenerację uszkodzonych nerwów.

– 95 procent badaniach klinicznych nie przynosi rezultatów. Staramy się zrobić co w naszej mocy, by znaleźć najlepszy sposób zastosowania neuronowych terapii komórek macierzystych do uszkodzenia rdzenia kręgowego u pacjentów – powiedział profesor Tuszyński.