Robot potrafi uczyć się i doskonalić

Inżynierowie opracowali robota, który potrafi przekształcać i udoskonalać swoje czynności.

Brzmi to jak wątek z filmu science fiction: robot buduje inne roboty, a każdy z nich jest coraz doskonalszy, bardziej złożony. Jednak właśnie to udało się osiągnąć naukowcom z Cambridge i Zurychu. Nie ma jednak powodów do obaw. Na tym etapie robot-matka składa proste roboty-dzieci z tworzywa sztucznego i niewielkiego silnika. Kolejne “dzieci” są łączone przez “matkę” w różnych konfiguracjach. Mimo że forma jest bardzo prosta, to jednak sam system – genialny.

Robot-matka potrafi ocenić, na ile jej “dzieci” są w stanie się poruszać, a następnie poprawia kolejne wersje podzespołów. Robot może wybudować 10 wariantów tego samego produktu. Ostatni jest kilka razy lepszy od pierwszego. Według dr Fumiya Iida z Uniwersytetu Cambridge, który prowadził badania z naukowcami z Uniwersytetu ETH w Zurychu celem badania było uzyskanie nowych informacji o tym, jak ewoluują żywe organizmy.

“Jednym z wielkich pytań biologii jest to, jak powstała inteligencja, Chcemy wykorzystać roboty do odkrycia tej tajemnicy” – powiedział w rozmowie z BBC News.

“Roboty są dziś wykorzystywane do wykonywania powtarzalnych zadań, przeznaczone do produkcji masowej, a nie masowej personalizacji. My jednak chcemy stworzyć roboty, które będą zdolne do innowacji i kreatywności” – podsumowuje badacz. Kolejnym celem badań jest opracowanie robotów, które potrafią adaptować się do nowych sytuacji i zmian w środowisku.

Robot jest dziełem naukowców z Cambridge i Zurychu. Wyniki opisano w magazynie PLOS One.