Rusza największy polski projekt kosmiczny

Śląskie Centrum Naukowo – Technologiczne Przemysłu Lotniczego dzięki finansowaniu Europejskiej Agencji Kosmicznej rozpoczyna przygotowaniu polskiego przemysłu do wytwarzania elementów statków kosmicznych z materiałów kompozytowych.

Osiągnięcie przez polską firmę pełnej zdolności do wykonywania komponentów dla przemysłu kosmicznego ma szczególne znaczenie w kontekście coraz bardziej realnych planów budowy polskiego satelity obserwacyjnego, który ma zostać wykonany przez polski przemysł i jednostki naukowo – badawcze w ramach strategicznego programu finansowanego ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.  Dzięki udoskonalanym obecnie kompetencjom Śląskie Centrum Naukowo – Technologiczne Przemysłu Lotniczego będzie w stanie wziąć na siebie odpowiedzialność za wykonanie elementów kompozytowych przyszłego polskiego satelity.

Uruchomione pod koniec w 2012 roku Centrum jest jednym z najnowocześniejszych w Europie ośrodków wytwarzania struktur kompozytowych. Jego działalność ukierunkowana jest na świadczenie usług dla przemysłu lotniczego (a także jak pokazują ostatnie dni dla przemysłu kosmicznego) co powoduje konieczność stosowania bardzo wysokich standardów we wszystkich obszarach działalności. Ideą utworzenia Centrum było to, aby technologie stosowane w lotnictwie wdrażać także w innych dziedzinach, takich jak w przemysł jachtowy, motoryzacja, kolejnictwo oraz energetyka wiatrowa – wszędzie tam, gdzie konieczne jest zastosowanie lekkich i zarazem wytrzymałych materiałów zapewniających bezpieczeństwo użytkownikowi.

Zdobyte doświadczenie pozwoli śląskiemu Centrum technologicznemu na stałą współpracę z Europejską Agencją Kosmiczną i uczestnictwo w realizacji wielu europejskich projektów związanych z kosmosem. Możliwość współpracy w tej branży jest z jednej strony dużym wyzwaniem, ale z drugiej pozwala wejść w obszar stosowania najnowszych światowych technologii i jest znaczącym zastrzykiem innowacyjności nie tylko na skalę regionu, ale i całego kraju  oraz popycha gospodarkę do przodu o całe dziesięciolecia.

Czas pokaże czy region Śląski ma szansę wejść w okres kolejnego bumu rozwoju technologii związanego z produkcją kosmiczną podobnie jak kilka lat temu stało się to za sprawą przemysłu motoryzacyjnego.