Rzadkie znalezisko na pustyni Gobi

Paleontolog Paul Sereno z University of Chicago wraz z kolegami znalazł skamieniałe stado młodych dinozaurów. Odkrycie to dowodzi, że dinozaury były niezwykle towarzyskimi zwierzętami.

Amerykańscy i chińscy naukowcy odkryli niedawno skamieniałości stada złożonego z 25 młodych dinozaurów, które zginęły około 90 mln lat temu, prawdopodobnie ugrzęznąwszy w bagnie w wyschniętym korycie rzeki. Próbując uwolnić się z grzęzawiska, zwierzęta zapadały się coraz głębiej w błoto. Bagno doskonale zachowało ich ciała — w niektórych przypadkach zakonserwowała się nawet treść żołądkowa.

Wysokie na 3-5 metrów dinozaury miały prawdopodobnie od roku do siedmiu lat. Szkielety były położone bardzo blisko jeden obok drugiego, wszystkie zwrócone były w stronę południowego wschodu. Z tego położenia naukowcy wywnioskowali, że chodziło o stado stosunkowo młodych zwierząt, które wędrowały w grupie w poszukiwaniu wody i przystanęły nad jeziorem, aby się napić. Podobne do strusia dinozaury zaklasyfikowano do gatunku Sinornitomimów (Sinornithomimus dongi) — według naukowców stworzyły one oddzielne stado, gdyż ich mało opiekuńczy rodzice zajęci byli poszukiwaniem partnera, budową gniazda oraz wysiadywaniem jaj.

Nie jest to pierwszy przypadek odkopania całego stada dinozaurów — do tej pory badacze nie byli jednak w stanie wyjaśnić, dlaczego zwierzęta utworzyły większą grupę i co było przyczyną ich śmierci. Tym razem wszystko jasne — skamieniałe szczątki skorupiaków wskazują na to, że w miejscu ich tragedii znajdował się kiedyś zbiornik wodny. Głęboki odcisk stopy gadów świadczył o tym, że podłoże musiało być niezwykle miękkie. A skamieniałości popękanej, wypełnionej piaskiem, gliniastej ziemi oraz świetnie zakonserwowane szkielety przemawiają za tym, że jezioro musiało wyschnąć w niezwykle szybkim czasie. „To niezwykłe odkrycie, gdyż w 99,9% przypadków znajdujemy grupy szkieletów dinozaurów, które zginęły w różnym czasie wskutek nieznanych przyczyn” — twierdzi Paul Sereno. 0,1% to te szczęśliwe przypadki, w których paleontologom udawało się znaleźć niewielkie stada dinozaurów. Były one najczęściej dość dobrze zachowane, śmierć zwierząt nastąpiła bowiem wskutek erupcji wulkanu lub powodzi.

Nowe znalezisko jest dowodem na to, że strusiopodobne dinozaury z grupy ornitomimozauów były istotami społecznymi. JSL