Sen “oczyszcza” mózg z toksyn

Mózg wykorzystuje sen, by zmyć toksyczne odpady zgromadzone po ciężkim dniu myślenia.

Zdaniem naukowców z USA, “oczyszczanie mózgu” jest jednym z podstawowych powodów, dlaczego w ogóle śpimy.

Badania, opisane w czasopiśmie “Science“, wykazały, że komórki mózgu kurczą się podczas snu i otwierają przestrzenie między neuronami, co umożliwia dotarcie płynów do mózgu i oczyszczenie go. Sugerują również, że brak możliwości oczyszczania może być przyczyną zaburzeń funkcjonowania mózgu.

Sen odgrywa ważną rolę w procesie porządkowania wspomnień i przyswajanej wiedzy. Jednak zdaniem badaczy z University of Rochester Medical Center, najważniejszą funkcją snu jest “oczyszczanie” mózgu.

“Wygląda na to, że mózg ma do dyspozycji ograniczoną ilość energii i wydaje się, że musi wybierać między dwoma stanami: albo czujny i świadomy lub uśpiony i oczyszczany”  mówi jeden z autorów, dr Maiken Nedergaard .

Nowe badania opierają się na działaniu odkrytego w ubiegłym roku systemu glimfatycznego – sieci, która umożliwia transport niepotrzebnych resztek z mózgu.

Naukowcy, przyjrzeli się systemowi glimfatycznemu myszy i zauważyli, że jest on 10 razy bardziej aktywny wtedy, gdy zwierzęta śpią.

Komórki w mózgu, prawdopodobnie komórki glejowe, które utrzymują przy życiu komórki nerwowe, kurczą się podczas snu. To zwiększa rozmiar przestrzeni śródmiąższowej, która znajduje się pomiędzy tkankami mózgowymi, umożliwiając bardziej swobodny odpływ toksyn .

Prawdziwe znaczenie wyników zostanie poznane dopiero po przeprowadzeniu analogicznych badań na ludziach.