Ślady dinozaurów

Po raz pierwszy na Półwyspie Arabskim grupa paleontologów pod kierownictwem Anne Schulp z holenderskiego Muzeum Historii Naturalnej Maastricht (Natuurhistorisch Museum Maastricht) znalazła odbicia stóp dinozaurów.

Schulp twierdzi, że ślady 11 największych z żyjących na Ziemi zwierząt, które przeszły po brzegu prehistorycznego morza około 150 mln lat temu, nie były zidentyfikowane właśnie ze względu na ich rozmiar – przed wzrokiem ludzi ukrywały je zalegające na nich śmieci i kamienie. Niedaleko od „ścieżki” zauropodów przebiegał także trop ornitopoda – wielkiego roślinożernego dinozaura, który poruszał się na dwóch tylnych nogach. Okres życia tych dwóch gatunków gadów nie był odległy w czasie, jednakże znalezienie śladów ornitopoda późnego okresu jurajskiego było dla naukowców zaskoczeniem, podobnie jak stadne zachowanie zauropodów. Po przeprowadzeniu analizy wymiarów i szczegółów śladów, a także odległości pomiędzy nimi, okazało się, że dinozaury poruszały się z prędkością około 3-4 km/h. Dorosłe osobniki przemieszczały się wolniej, robiąc szerokie i rytmiczne kroki, młodsze osobniki chodziły szybciej. Najdłuższa ścieżka śladów liczy 16 odcisków stóp, każdy odcisk ma długość od 43 do 70 cm. Już teraz z tropu można wywnioskować, że brak śladów ogona, które z pewnością zatarłyby ślady nóg, wskazuje na to, iż zauropody chodziły z ogonem uniesionym w celu kompensacji wagi głowy i długiej szyi. Skała, w której znaleziono zachowane tropy dinozaurów, pochodzi z okresu jurajskiego, ma więc około 150 mln lat.Wraz z poprzednimi znaleziskami (pojedyncze kości z Omanu i szczątki zauropoda z Jemenu) najnowsze odkrycie pomoże naukowcom uzyskać nowe informacje o życiu dinozaurów na terytorium Półwyspu Arabskiego. Ślady zauważył miejscowy dziennikarz już w roku 2003. Znajdują się one 50 km na południe od stolicy Jemenu, Sany. Bliski Wschód, a szczególnie Jemen, jest białą plamą na paleontologicznej mapie. Ten teren wcześniej nie był dostępny, lecz już teraz Inspekcja Geologiczna Jemenu (The Yemen Geological Survey) zapowiada, że w niedalekiej przyszłości Jemen zostanie otwarty dla paleontologów. „Chcielibyśmy się dowiedzieć więcej, gdzie żyły jakie dinozaury, dlaczego preferowały one określone miejsca, jak zmieniał się w czasie obszar, na którym żyły i jakie gatunki wypierały się nawzajem” – mówi Anne Schulp. JSL