Słodycz mniej słodka dla otyłych

Ludzie z nadwagą słabiej odczuwają słodki smak, dlatego jedzą więcej słodyczy. Naukowcy twierdzą, że jest to prawdopodobnie wyjaśnienie problemu otyłości.

Neurobiolodzy z Penn State College of Medicine zbadali, w jaki sposób mózg różniących się genetycznie szczurów reaguje na różne bodźce smakowe. Osobniki z pierwszej grupy szczurów biorących udział w doświadczeniu były genetycznie szczególnie skłonne do nieumiarkowanego jedzenia, wskutek czego cierpiały na otyłość, a następnie na cukrzycę. Osobniki z drugiej grupy utrzymywały natomiast prawidłową wagę ciała.

Naukowcy postanowili zbadać, dlaczego właśnie tak się dzieje. W tym celu wszczepili oni gryzoniom elektrody do mózgu, a następnie śledzili, w jaki sposób zwierzęta reagowały na różne bodźce smakowe. Równocześnie naukowcy rejestrowali aktywność neuronów w pewnej części pnia mózgu, odpowiedzialnej za przekazywanie pochodzących z języka sygnałów nerwowych.

Wyniki doświadczenia były zaskakujące. Kiedy szczury jadły pokarm o zróżnicowanej zawartości sacharozy, neurony w mózgu gryzoni ze skłonnością do tycia reagowały na słodki smak o połowę słabiej, niż miało to miejsce w przypadku gryzoni o normalnej wadze. Jednakże kiedy szczury otrzymywały pokarm o wysokiej koncentracji cukru, komórki nerwowe otyłych zwierząt reagowały o wiele silniej, niż neurony szczupłych szczurów.

Naukowcy wnioskują z doświadczenia, że grube szczury odbierają słodki smak słabiej, niż szczury o zwykłej masie ciała. Dlatego więc otyli jedzą więcej słodyczy, niż ludzie nie mający problemów z wagą ciała. Naukowcy zauważyli również, że słodki smak pobudza “ośrodek przyjemności” w mózgu, który hamuje sygnały nerwowe oddziaływujące na odbieranie smaku.

Już wcześniej wiadomo było, że organizm osób z nadwagą wytwarza mniej neuroprzekaźnika dopaminy. , który stymuluje “ośrodek przyjemności” w mózgu. Prowadzący badania Andras Hajnal twierdzi, że w przypadku otyłych szczurów system wytwarzający dopaminę ulega przytłumieniu, a zwierzęta odczuwają zadowolenie, jedząc coraz więcej słodkich pokarmów. Tymczasem mózg otyłego zwierzęcia powinien kontrolować, czy nie spożywa ono zbyt dużo pokarmu lub czy pokarm nie jest zbyt kaloryczny. Nowe wyniki dowiodły, że osłabienie percepcji smaku – prawdopodobnie w reakcji na wysokie stężenie węglowodorów i tłuszczów w pożywieniu – może sie przyczynić do złego funkcjonowania systemu kontrolnego mózgu. JSL