Spotkanie naukowca i umierającej szympansicy. To wideo chwyta za serce

Emerytowany profesor Jan van Hooff odwiedził 59-letnią szympansicę chwilę przed jej śmiercią. Reakcja zwierzęcia była ekstremalnie emocjonalna.
Spotkanie naukowca i umierającej szympansicy. To wideo chwyta za serce

Jan van Hooff, emerytowany profesor biologii z Utrecht Universitz, był jednym z założycieli i opiekunów słynnej kolonii szympansów w Royal Burgers Zoo w Arnhem w Holandii. Szympansicę o imieniu Mama poznał w 1972 roku, gdy ta była jeszcze zupełnie młodą przedstawicielką swojego gatunku.

Naukowiec odwiedził schorowaną szympansicę tydzień przed jej śmiercią w kwietniu 2016 roku. Samica w momencie spotkania miała 59 lat i była najstarszym osobnikiem z kolonii w Royal Burgers Zoo. Umierała ze starości.

W internecie pojawiło się poruszające nagranie z ich ostatniego spotkania. Mama, na początku nieświadoma obecności dawnego opiekuna, zareagowała bardzo emocjonalnie. Jest tu szczęście mieszające się z cierpieniem, potrzeba wsparcia i ogromna czułość. To wideo to piękny dowód na porozumienie międzygatunkowe.

Jak pokazują najnowsze badania genomu w 94% jesteśmy… szympansami  (DNA szympansów różni się od ludzkiego o ok. 6%). Szympansy potrafią porządkować liczby od 0 do 19 we właściwej kolejności,  świetnie radzą sobie w badaniach pamięci. Ich futro – podobnie jak ludzkie włosy – z wiekiem siwieje, a u niektórych osobników następuje proces łysienia. Szympansy uważane za najbardziej empatyczne i ekspresyjne ze zwierząt. Jak dowodzi wideo – okazują uczucia wieloma gestami i minami.