Stres ojca wpływa na rozwój mózgu dziecka

Stres doświadczany przez ojca powoduje zmiany w nasieniu, które kształtują rozwój mózgu dziecka.

Są zmiany epigenetyczny, czyli modyfikujące aktywność genów, jednak nie ich sekwencję  – wykazały badania opublikowane w “Proceedings of the National Academy of Sciences”.

“Zaskakujące jest, nawet pozornie łagodny stres daje początek ogromnym zmianom w działaniu mikroRNA samca i że zmiany te mają wpływ na rozwój potomstwa” – twierdzi autorka badań, dr Tracy L. Bale z Uniwersytetu w Pensylwanii.

Podczas poprzednich badań naukowcy wywoływali stres u samców myszy poprzez częste zmiany klatek czy ekspozycję na woń uryny drapieżnika. Okazało się, że stres zwiększał ekspresję dziewięciu miRNA w nasieniu samców, co wpływało na modyfikacje reakcji na stres u ich potomstwa.

Cząsteczki mikroRNA (miRNA) odgrywają istotną rolę w regulacji ekspresji matrycowego RNA (mRNA), odpowiedzialnego za syntezę białek w komórce.

Obecnie badacze wszczepili dziewięć “podejrzanych” cząsteczek mikroRNA do zygot, które następnie wszczepiono myszom – surogatkom. Gdy potomstwo tych myszy osiągnęło dorosłość, naukowcy zaobserwowali, że pod wpływem umiarkowanego stresu w mózgach gryzoni zachodzą zmiany w ekspresji setek genów (konkretnie w obrębie jądra przykomorowego, struktury uczestniczącej w regulacji odpowiedzi na stres). Sugeruje to, że zmiany epigenetyczne zachodzą na wczesnym etapie rozwoju mózgu.

Dalsze badania wykazały, że mikroRNA zawarte w nasieniu samca “atakują” matrycowe RNA matki i wpływają na translację mRNA już na początkowym etapie rozwoju zygoty. Naukowcy zamierzają kontynuować badania, by sprawdzić czy można temu zapobiec oraz czy podobny mechanizm występuje u ludzi.

Czytaj także: